nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Så tänker framtidens CSR-ledare

– Juniora ledare kommer in med en viss naivitet som kan vara bra, konstaterar Mikael Sundström, CSR-chef på Pernod Ricard Norden. Själv fick han som ny på jobbet börja med att peka ut allt som inte funkar.

  • Annons 1

Framtidens ledarskap var ämnet under en debatt på konferensen Sustainable Business in a Sustainable World. Pernod Ricard Nordens CSR-chef Mikael Sundström konstaterade att många av dagens unga ledare som kommer in i företagsvärlden gör det med en viss naivitet. Något som gynnar hela organisationen om den tas till vara.

– När du har varit i ett system länge blir du en del av det och vill kanske även skydda det, säger Mikael Sundström.

Hans tips till mer seniora chefer är att omfamna och att låta sig utmanas av de yngre i personalen. Själv fick han som ny på jobbet berätta för chefen om allt han inte tyckte fungerade. Men också föreslå hur det kunde bli bättre.

– Och vissa saker fick jag också ansvaret för att implementera, säger han.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.