nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Så tänker framtidens CSR-ledare

– Juniora ledare kommer in med en viss naivitet som kan vara bra, konstaterar Mikael Sundström, CSR-chef på Pernod Ricard Norden. Själv fick han som ny på jobbet börja med att peka ut allt som inte funkar.

  • Annons 1

Framtidens ledarskap var ämnet under en debatt på konferensen Sustainable Business in a Sustainable World. Pernod Ricard Nordens CSR-chef Mikael Sundström konstaterade att många av dagens unga ledare som kommer in i företagsvärlden gör det med en viss naivitet. Något som gynnar hela organisationen om den tas till vara.

– När du har varit i ett system länge blir du en del av det och vill kanske även skydda det, säger Mikael Sundström.

Hans tips till mer seniora chefer är att omfamna och att låta sig utmanas av de yngre i personalen. Själv fick han som ny på jobbet berätta för chefen om allt han inte tyckte fungerade. Men också föreslå hur det kunde bli bättre.

– Och vissa saker fick jag också ansvaret för att implementera, säger han.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.