nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Så ska miljöexporten lyfta

En större hemmamarknad behövs för att lyfta svensk miljöteknikexport. Det skriver Tillväxtverket i en ny rapport.

  • Annons 1

Det behövs fler svenska referens- och demonstrationsanläggningar och en satsning på innovationsupphandling för få fart på de miljödrivna affärerna, enligt Tillväxtverket. De har tagit fram en serie faktafoldrar om möjligheter och hinder för små och medelstora företag på miljömarknaderna.

– Våra erfarenheter visar att små svenska företag som säljer varor och tjänster på miljöområdet efterfrågar ett stöd för att utveckla sina affärer och kunna skapa ett gemensamt erbjudande, säger Kristina Mårtensson, ansvarig för Tillväxtverkets program Miljödrivna marknader.

Hemmamarknad behövs

Viktiga faktorer som kan underlätta exporten av svenska systemlösningar är att det finns en hemmamarknad som kan fungera som ekonomisk bas för miljöföretagen och som referens för kunderna. Det behövs också större lokomotivföretag som drar det tunga lasset med att etablera kontakter med beställare i andra länder. Eftersom miljöbranschen i Sverige till stor del består av mindre företag är det inte många företag som själva kan ta på sig den rollen.

Under 2009-2010 driver Tillväxtverket ett program som riktar sig till små och medelstora miljöföretag som tillsammans vill utveckla sina affärer.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatet: Målen är tillräckliga – nu behövs verkstad

Debatten om politikens förutsättningar att hantera klimatfrågan, som Miljö & Utveckling arrangerade i Almedalen, ledde både till hetsig ordväxling och intressanta reflektioner. I panelen fanns Gunvor G Ericson, Svante Axelsson, Ludwig Bengtsson Sonesson och Mattias Goldmann. Du kan också se debatten, länk till filmen finns längst ned i texten.