nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Trafik
FOTO: Shutterstock

Så ska fordonsflottan bli fossilfri

90 procent av de bilar som såldes i Sverige under 2015 var fossildrivna. Nu går en rad aktörer samman för att ta fram en konkret plan för hur den svenska fordonsflottan kan bli fossilfri fram till 2030.

  • Annons 1

Det finns idag alla förutsättningar för att Sverige ska kunna genomföra en omställning till ett fossiloberoende samhälle, men ingen konkret plan för hur det ska gå till i praktiken. Med stöd av Energimyndigheten lanserar nu Sweco, Energiforsk, VTI och Fores 2030-sekretariatet en satsning för att skapa en strategisk innovationsagenda med fokus på hur omställningen ska gå till. Projektet kommer att pågå under 2016. Målet är att samla aktörer från näringsliv, politik, ideella organisationer och forskare för att påskynda och konkretisera arbetet med att nå en fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Kommentarer

1 thought on “Så ska fordonsflottan bli fossilfri”

  1. Staffan Ljung skriver:

    En bra start vore att se till att E85 i alla fall är billigare att tanka än bensin. Förmodligen det enklaste och billigaste sättet att minska klimatgasutsläppen!

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Smutsigt vatten viktig orsak till undernäring

Hälften av all undernäring i världen kan kopplas till diarrésjukdomar och infektioner orsakade av smutsigt vatten och brist på toaletter.
– Rent vatten är avgörande i arbetet med att utrota den globala undernäringen, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för Wateraid i Sverige.

Stora problem kring skötseln av Östersjön

Det finns en oroväckande klyfta mellan kunskap och handling när det gäller miljöförvaltningen av Östersjön. Det menar fyra europeiska forskare som också pekar på möjliga vägar framåt.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Så avslöjar de utsläppens ursprung

Forskare har upptäckt en metod som kan ursprungsbestämma sotpartiklar i ett specifikt område.
– Att kunna bestämma vad som gett upphov till utsläpp och varifrån de kommer ökar våra möjligheter att fatta rätt politiska beslut, säger professor Örjan Gustafsson vid Stockholms universitet.