nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Forskarna siktar på att elektrifiera vissa körsträckor i Mariestad. FOTO: Shutterstock

Så ska fordonsflottan bli fossilfri

90 procent av de bilar som såldes i Sverige under 2015 var fossildrivna. Nu går en rad aktörer samman för att ta fram en konkret plan för hur den svenska fordonsflottan kan bli fossilfri fram till 2030.

  • Annons 1

Det finns idag alla förutsättningar för att Sverige ska kunna genomföra en omställning till ett fossiloberoende samhälle, men ingen konkret plan för hur det ska gå till i praktiken. Med stöd av Energimyndigheten lanserar nu Sweco, Energiforsk, VTI och Fores 2030-sekretariatet en satsning för att skapa en strategisk innovationsagenda med fokus på hur omställningen ska gå till. Projektet kommer att pågå under 2016. Målet är att samla aktörer från näringsliv, politik, ideella organisationer och forskare för att påskynda och konkretisera arbetet med att nå en fossiloberoende fordonsflotta till 2030.

Kommentarer

1 reaktion till “Så ska fordonsflottan bli fossilfri”

  1. Staffan Ljung skriver:

    En bra start vore att se till att E85 i alla fall är billigare att tanka än bensin. Förmodligen det enklaste och billigaste sättet att minska klimatgasutsläppen!

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.

  • Annonskod Huvudspalten 4