nr-logo

Hållbarhet i praktiken

kommuner
Sidan ger också tips på hur man kan gå till väga för att uppmuntra fler att ta cykeln och transportera sig hållbart. FOTO: Pixabay

Så kan kommuner få fler att cykla

SKL presenterar en ny guide för kommuner och regioner, som genom beteendepåverkande insatser vill få fler att välja cykeln framför bilen.

  • Annons 1

Allt få fler att cykla ger många vinster för samhället. För att det ska vara möjligt behövs bra infrastruktur för cykel och insatser som främjar cykling.

SKL har nu färdigställt ett regeringsuppdrag som de fick för drygt ett år sedan. Uppdraget är kopplat till den nationella cykelstrategin och handlar om hur man som kommun och region kan främja säker cykling genom beteendepåverkande insatser.

Hemsida med goda exempel

Slutprodukten blev en hemsida som kan fungera som en guide. Där har SKL tillsammans med flera av landets kommuner och regioner samlat fyra nyckelområden som alla är viktiga för att främja ökad och säker cykling i Sverige.

– Vår vinkel blev hur man kan stödja kommuner som vill skapa en beteendeförändring bland invånarna, så att fler cyklar och ställer bilen, säger Karin Bagge, projektledare på Sverige Kommuner och Landsting.

Detta gjordes genom att SKL skickade ut en enkät till alla kommuner och regioner. 75 procent svarade på enkäten och skickade sammanlagt in 333 råd och tips på beteendepåverkande insatser.

Sedan bjöds kommunerna in till en workshop där man tillsammans med forskare och cykelorganisationer beslutade om tre fokusområden, som alla var mest prioriterade av flest kommuner. Dessa var arbetspendling, barn och unga samt vintercykling.

Finansieringstips

– Det är mycket lättare att få finansiering för att bygga någonting, vilket är ett problem i vissa fall. När man utreder trafikproblem går man efter en fyrastegsmodell, där de två första stegen handlar om att åtgärda beteenden. Dessa hoppar man ofta över och går direkt till att finansiera nybyggen. Vi tipsar därför om hur man kan söka stöd hos exempelvis Klimatklivet eller Energimyndigheten, för att satsa på beteendepåverkande åtgärder, säger Karin Bagge.

Webbsidan vänder sig till alla kommuner i Sverige – stora som små. SKL har även lyft fram innovativa exempel i både stora och små kommuner, på hur man kan öka cyklingen bland både unga och vuxna.

– Vi lyfter bland annat fram cykelskolor för vuxna som ett innovativt exempel. Detta riktar sig främst till invandrarkvinnor som vill lära sig att cykla, säger Karin Bagge.

Vad blir nästa steg?

– Regeringsuppdraget är klart och vi vill nu sprida informationen om att webbsidan finns till för alla kommuner och regioner. Vi tror att regioner kan spela en viktigare roll än vad de gör i dag – de kan ordna paraplyinsatser, då de har större muskler än kommunerna. Kan en region erbjuda sina kommuner stöd och utvärdering av en beteendepåverkande insats, så kan det bli lättare för kommuner att genomföra sådana insatser, avslutar Karin Bagge.

Läs mer på hemsidan här.

Läs mer: Ny ranking: Europa får underkänt i klimatarbete

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4