nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Så firas världsmiljödagen klotet runt

Världsmiljödagen som firas idag kom till på FN:s miljövårdskonferens för 40 år sedan. Dagen är ett utmärkt tillfälle att lyfta miljöfrågan på jobbet. Här är några exempel på hur man firar runtom i världen.

  • Annons 1

* Eskilstuna kommun kör temadag på ämnet ”Grön ekonomi – berör det mig?”. Temat är globalt och har valts ut av FN. Utdelning av miljöpris, utställning av klimatsmarta varor och erbjuder invånarna att spinningcykla för att kyla sin egen läsk.

* På Arlanda låter Swedavia de resenärer som klimatkompenserar sin resa gå före i säkerhetskontrollen.

* Handspan Travel Indochina anordnar en kajakresa till Ha Long-bukten i Vietnam för att rensa bort skräp och öka medvetenheten kring miljöproblemen där.

* Umeå universitet satsar på populärvetenskap med korta föreläsningar om allt från anpassningspolitik till säker dricksvattenproduktion i ett föränderligt klimat.

* Företaget Lanza Tech på Nya Zeeland anordnar trädplanteringsdag för anställda med familjer. De har även tagit fram information som anställda kan ta med hem till familj och vänner för att öka kunskapen om avfallshantering hemma och på jobbet.

* Malmö stadshus inviger 656 kvadrameter solpaneler på taket och solavskärmande paneler på fasaden. Anläggningen är ansluten till fastighetens elnät och all el kommer användas i fastigheten.

* Freyssinet Group i Dubai anordnar fototävling, skräprensning på en strand och ett arrangemang för att öka medvetenheten kring arkitektur och historia kopplat till miljö.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.