nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Regeringens förslag för förnybara drivmedel

Krav på mer biodrivmedel i bensin och diesel ska hjälpa Sverige bryta fossilberoendet. Det menar regeringen som också vill förlänga skattebefrielsen för höginblandade och rena biodrivmedel.

  • Annons 1

Enligt näringsdepartementet blandas det idag in fem respektive fyra procent förnybara drivmedel in i bensin och diesel. Kvotpliktförslaget innebär att bränslebolagen blir skyldiga att öka andelen förnybart. I praktiken innebär det bland annat att en ny bensinsort, E10, med tio procent förnybart, införs.

I förslaget ska kvotplikten vara teknikneutral men främja ny och mer effektiv teknik. Förslaget är därav utformat så att efterfrågan på mer avancerade biodrivmedel med hållbarhetsfördelar stärks. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 maj 2014.

Näringsdepartementet föreslår i samma promemoria att skattebefrielsen för rena och höginblandade bränslen, som exempelvis biogas och E85 ska finnas kvar efter 2013. I dagsläget kommer den att löpa ut 2013. Tanken är att skillnaden i beskattning ska vara lika hög som idag.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kan bli det klimatmässiga föredöme som omvärlden behöver”

Mattias Goldmann om 73-punktsöverenskommelsen:

Förutsättningarna för att nå klimatmålen till år 2030 förbättras kraftigt med 73-punktsöverenskommelsen mellan socialdemokraterna, centerpartiet, liberalerna och miljöpartiet. Men de viktigaste punkterna behöver konkretiseras och utformas så att de ger maximal klimatnytta, skriver Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.