nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Reach kräver nytänkande

Företagen borde behandla Reach mer som en process än en stelbent lag. Att utveckla bra praxis i branscher och undvika krånglig byråkrati kan tillsammans med bra tillsynssamarbete vara ett steg mot en giftfri miljö, anser Teknikföretagens Kenny Kvarnström.

  • Annons 1

Vad kan EU:s nya kemikalielagstiftning Reach spela för roll efter drygt tre år? Beroende på utgångspunkt finns olika uppfattningar: du kan tycka allt från att lagstiftningen är något ofullkomligt och tandlöst till att det handlar om omöjliga regler som bara skapar problem. Det går nog inte hitta någon som är nöjd.

Gemensamt för oss alla är att Reach väcker frågor – reglerna kan vara svåra och ibland omöjliga att tolka. Trots det vågar jag påstå att Reach är en framsynt och förutseende lag som kan vara en gordisk lösning på flera gamla problem och radikalt ändra förutsättningarna för marknaden.

Reach kräver nytänkande för alla som är berörda, inte minst myndigheter och konsulter, för det räcker inte att vara läskunnig och försöka förstå reglerna (allmänt) utan att ha en verksamhet att utgå ifrån.

En bra och effektiv tillsyn är också en absolut nödvändighet för alla lagar och inte minst för Reach. Med rätt innehåll kan tillsynen bli en del i kunskapsprocessen mellan kund och leverantör – en kunskapstriangel för en bra utveckling. Men med så många olika aktörer inblandade som har olika roller och intressen, inte minst myndigheter, kan också problem bli onödigt svåra. Var och en bör ställa sig frågan: bidrar jag till bättre vetande för kemikaliesäkerhet och en giftfri miljö och därmed ett nytänkande med Reach? Eller är jag ett hinder?

Med Reach har EU lyft miljölagstiftningen till en helt ny nivå, långt ifrån ett traditionellt problemorienterat miljölagstänkande. Reach ger nya förutsättningar och kan fungera som en proaktiv säkerhetslag för miljö och människor. Med rätt strategi kan nytänkandet laga systembrister, speciellt oönskade ämnen pekas ut liksom regler för hur de kan avvecklas. Som kund får företaget huvudrollen och möjlighet att styra med kunskapskrav – det kan utvecklas en alltmer kompetent kemikalieanvändning, från valet av kemikalier till hur de kan användas på ett säkert sätt.

Reach omfattar all kommersiell verksamhet och kemiska ämnen finns i nästan allt på marknaden. Eftersom verkligheten är så pass komplex skapar reglerna osäkerhet kring vad som egentligen ska göras. För praktiskt fungerande regler måste företaget behandla Reach mer som en process där innehållet utvecklas efter verksamhetens egna erfarenheter. Målet är kemikaliesäkerhet och en giftfri miljö.

Det är viktigt att företagen i näringskedjan utvecklar en bra industripraxis och undviker byråkratifällor, det vill säga onödigt pappersarbete som inte ger någon kunskap.

En strategi kan vara att företagen har ett system för att ha koll på att deras leverantörer har tillräcklig kemikaliekompetens så att även de kan leverera med kemikaliesäkerhet och att det inte förkommer oacceptabla ämnen i produktionen. Det är en konst att vända miljöutmaningar till affärsmässiga lösningar och det krävs kunskap att ersätta farliga kemikalier med säkrare alternativ. De proaktiva företagen jobbar aktivt i branschen, bland annat med Ekodesign, där medvetna kemikalieval är en viktig del.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4