nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Klimatpåverkan per körd sträcka hos en europeisk standardbil som antas dra 5,9 l/100 km i bensinversion och 4,6 l/100 km i dieselversion.

Rapport jämför drivmedels klimatpåverkan

Gröna bilister har gjort en sammanställning av klimatpåverkan hos de drivmedel som säljs i Sverige. Klimatnyttan med elbilar beror helt och hållet på hur elen produceras.

  • Annons 1

I rapporten har man tagit hänsyn till utsläppen av växthusgaser som sker vid produktion, distribution och utsläpp från själva körningen.

Det allra bästa drivmedlet är biogas som minskar klimatpåverkan med tre fjärdedelar jämfört med låginblandad bensin. Förnybar diesel (HVO) som görs av slakteriavfall och rester från skogsbruket är egentligen ännu bättre, men än så länge blandas den bara in i vanlig diesel i lägre halter. Klimatnyttan med elbilar är helt beroende av hur elen produceras. El från sol, vind och vatten ger inga utsläpp alls, men väljer man inte aktivt miljömärkt el blir utsläppen ungefär samma som vid etanolkörning.

Rapporten är baserad på statistik från Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och EU. Här hittar du den: Drivmedelsfakta-2014

Etiketter:, ,

Kommentarer

1 reaktion till “Rapport jämför drivmedels klimatpåverkan”

  1. Rafael Ospino skriver:

    OCH DETTA KOMMER ÄNDÅ FRÅN GRÖNA BILISTER!
    Rapporten är alltså ganska snäll mot elbilarna. Bland annat uppger den att om elbilen laddas med miljömärkt el är koldioxidutsläppen noll.

    Då har ingen hänsyn tagits till att tillverkningen av solceller, vindkraftverk med flera ”rena energikällor” ju faktiskt också innebär en miljöbelastning. De sämsta solcellerna ger vid installation i mellansverige upphov till c:a 220 g CO2 ekvivalenter per kWh, fast det är klart – de utsläppen sker ju i Kina…

    Och elbilen har redan från början ett mycket större klimatavtryck, eftersom mycket av de material som krävs kommer från Kina.

    Uppskattningar talar om i snitt c:a 3 koldioxidekvivalenter mer för en laddhybrid jämfört med samma bil med förbränningsmotor.

    Återigen – klimatnyttan kan aldrig någonsin bedömas korrekt utan en komplett livscykelanalys!

    http://www.quora.com/What-is-the-ultimate-irony/answer/Dan-Knight-1?srid=ijfZ&share=1

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.