Rädsla för greenwash

Många företag väljer att inte kommunicera sitt miljöarbete av rädsla för att bli greenwash-stämplade. Det var en av slutsatserna vid ett seminarium om miljökommunikation.

Frukostmötet ”Greenwash eller trovärdigt hållbarhetsarbete” i Tekniska Nämndhuset i Stockholm var på tisdagmorgonen fullsatt. Själva seminariet är en repris från Almedalsveckan som på allmän begäran hålls igen. Bakom seminariet står Miljöförvaltningen Stockholms stad, Näringslivets Miljöchefer och Hagainitiativet. Greenwash kan definieras som att ”snacka mycket och göra lite” när det gäller miljöarbete, att låta hållbarhetsarbetet vara ett spel för gallerierna. Att arbeta med miljö har blivit något av en vardagsfråga, men är egentligen något komplext som måste kommuniceras. Att få en greenwash-stämpel är mycket kostsamt för ett företag och svårt att tvätta bort. Därför tror Svante Axelsson, generalsekreterare vid Naturskyddsföreningen som var en av debattörerna i panelen, att många företag väljer att avstå från att kommunicera sitt miljöarbete.

Han tror även att jantelagen sätter käppar i hjulet för många företag när det gäller att kommunicera hållbarhetsarbete. Det finns en tro att man inte är bättre än någon annan på det man gör och därmed inte vågar basunera ut det, en anledning han tycker att företagen ska slå ifrån sig.

Enligt en Sifo-undersökning som Hagainitiativet låtit göra lägger 57 procent av svenskarna märke till om ett företag beskriver sina produkters eller tjänsters klimatpåverkan. 45 procent uppger att de inte litar på företagets klimatinformation.

Svante Axelsson tror att greenwash har ökat de senaste åren, men att det inte behöver vara negativt i sig.

– Det är en indikator att miljöopinionen har ökat markant, fler vill vara miljövänliga, säger han.

Han säger också att företag borde bli skyldiga att betala höga böter för greenwash. Idag finns ingen stark reglering kring hur företag får kommunicera sitt miljöarbete. Konsumentombudsmannen kan inte göra allt som skulle behöva göras menar han.

Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood som också ingick i panelen tror dock att greenwash snarare har minskat som en följd av miljöorganisationernas granskningar av företagen.

– Miljöorganisationerna är bra på granskningar, utan dem hade vi nog inte haft så mycket granskning, sade hon.

Kontentan av seminariet var att grunden för ett trovärdigt hållbarhetsarbete är att ha torrt på fötterna innan man går ut, det vill säga arbeta kontinuerligt med miljö och ha grovjobbet gjort innan man kommunicerar sin miljöprofil. Här finns trots allt möjligheten att gå i bräschen och putta branschen framåt, en unik möjlighet att påverka.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste