nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Psykologi påverkar överfisket

En ny forskningsstudie visar att hälften av de intervjuade yrkesfiskarna i utvecklingsländer inte skulle ge upp sitt yrke ens vid 50 procent mindre fångst.

  • Annons 1

I den största studien i sitt slag intervjuades 600 fiskare från utvecklingsländer som Kenya, Tanzania, Seychellerna, Mauritius och Madagaskar i syfte att ta reda på hur de skulle reagera om deras fiskfångst skulle minska. Det visade sig att hälften av fiskarna inte skulle ge upp sitt yrke även om de bara fick 50 procent av vad de brukar få i sina nät. Studien utmanar därmed bilden av fattiga samhällen som mer anpassningsbara.

– Men anledningen till att de håller fast vid sitt yrke handlar om mycket mer än bara pengar, säger studiens huvudförfattare Dr Tim Daw från UEA:s School of International Development och Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet.

Det kan delvis bero på de snedvridna subventionerna i mer utvecklade länder som uppmuntrar människor att stanna kvar i ett fiske som annars skulle vara olönsamt.

– Överraskande nog var fiskare i de mer välmående ekonomierna mindre benägna att överge fisket – trots att de har andra mer ekonomiskt lukrativa möjligheter, säger en annan av medförfattarna till studien, Dr Joshua Cinner från ARC Centre of Excellence for coral reef Studies i Australien.

I och med att överfisket, klimatförändringar och försämrade ekosystem är ett hot mot fiskbestånden hoppas forskargruppen att studien kan bidra till att hitta nya sätt att minska fisketrycket och hjälpa samhällen att anpassa sig till hållbara förändringar.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.