nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Texten Bakad med egen vindkraft är missvisande, menar Konsumentverket.

Polarbröd ändrar sin marknadsföring – riskerar ändå stämning

Polarbröd har egna vindkraftverk och annullerar sina ursprungsgarantier i takt med att elen används i bagerierna. Ändå får företaget inte skriva att brödet bakas med vindkraftsel. Det slår Konsumentverket fast. Verket överväger att stämma Polarbröd, trots att företaget ändrar sin marknadsföring.

  • Annons 1

Konsumentverket arbetar med att granska marknadsföring, däribland miljöpåståenden. I våras granskades Polarbröds marknadsföring på brödpåsarna, där företaget skriver att brödet är bakat med vindkraft.

Ida Nyström, Konsumentverket.

– Vi har utgått från att genomsnittskonsumenten av bröd inte är så insatt i hur energi funkar och att den kanske inte vet att det som kommer ur eluttaget är en blandning av allt möjligt. Därför tycker vi att det var missvisande att säga att brödet är bakat med egen vindkraft. Vi vet att Polarbröd har ursprungsgarantier som de annullerar allt eftersom elen används, men vi menar ändå att det är ett överdrivet påstående att brödet skulle vara bakat med egen vindkraft, säger processråd Ida Nyström, Konsumentverket.

Anna Borgeryd, Polarbröd, berättar för Miljö & Utveckling att företaget kommer att ändra sin formulering på brödpåsarna.

– Vi har svarat Konsumentverket att vi tycker att vår formulering är korrekt och i linje med hur många andra kommunicerar elursprung till svenska konsumenter, men att vi ändå justerar den, säger hon.

Anledningen är att företaget har möjlighet att berätta om de egna vindkraftverken istället, och Anna Borgeryd säger också att det är svårt att se att Polarbröd skulle vara rätt part för att pröva rätten att kommunicera baserat på elursprungsgarantier.

Men det är inte säkert att det räcker med en justering.

– Vi har fått in Polarbröds svar, men vi har inte tagit ställning till det än. Rent generellt får vi stämma även företag som ändrar sin marknadsföring, och ibland gör vi det bara för att vi vill få det rättsligt prövat. Vi kommer att ta ställning till deras svar inom kort, säger Ida Nyström.

Hon konstaterar att det saknas vägledande domslut i frågan, som enligt Ida Nyström egentligen gäller om ursprungsgarantier kan styrka vilken el som säljs till slutkunden, eller i Polarbröds fall vilken el som används i brödproduktionen.

Konsumentverket tittar i första hand på marknadsföringslagen. Ursprungsmärkning av el styrs däremot av ellagen och Energimarknadsinspektionens föreskrifter.

– När det gäller att styrka miljöpåståenden är det inte uteslutet att annan lagstiftning är av betydelse för bedömningen, men vi har hittills inte funnit något som är applicerbart på den här situationen, säger Ida Nyström.

Anna Borgeryd är kritisk till Konsumentverkets agerande:

– Vi har investerat i egen vindkraft för att vi vill bidra till en hållbar framtid, och tycker att våra konsumenter har rätt att få veta det. Frågan är hur man ska kunna motivera fler företag att göra miljösatsningar, och hur konsumenten ska kunna göra smarta miljöval, om man inte får berätta om dem?

Kommentarer

4 reaktioner till “Polarbröd ändrar sin marknadsföring – riskerar ändå stämning”

  1. Jan Franzen skriver:

    Sorgligt agerat av Konsumentverket. Det är kanske dags att se över lagstiftning och reformera konsumentverkets verksamhet. Vad vet konsumentverket om vad genomsnittskonsumenten förstår? Vi behöver en radikal klimatpolitik och ett näringsliv som tar tätpositioner. Men behöver vi konsumentverket?

  2. Mats B skriver:

    ”Frågan är hur man ska kunna motivera fler företag att göra miljösatsningar, och hur konsumenten ska kunna göra smarta miljöval, om man inte får berätta om dem?”

    Ja man kan ju börja med att just… ”Berätta om dem” ?
    Nu på ungefär 3 sek kom jag på att ett sätt att göra det är att berätta ATT man har vindkraft och HUR mycket el man producerat föregående år och HUR många polarbröd man kan baka med den producerade kraften t.e.x. ?

    Så, det var väl inte så svårt? Jag kanske ska söka Anna Borgeryds jobb 🙂

  3. Maria Brolin skriver:

    Oj, Konsumentverket har såå mycket viktigare saker att driva såsom snedvriden konkurrens och annat. Detta kan inte vara prioriterat att lägga samhällets resurser på särskilt inte om de slutar annonsera på sina bröd..?

    För övrigt älskar jag både Polarbröd och att de satsar på förnybar el. Ett företag som tar ansvar. Mer sånt!
    /Maria Brolin, Uppsala

  4. Erik Dotzauer skriver:

    Problematiken har flera dimensioner:

    Polarbröds vindkraftverk producerar när det blåser men bagerierna använder el även vindstilla dagar.

    Att Polarbröd investerar i produktion av förnybar el är hedervärt, men åtgärder på produktionssidan ska inte sammanblandas med åtgärder på användarsidan. Polarbröd kan så klart i sin marknadsföring uppge att man äger vindkraftverk. Man agerar då som ett ”energibolag”. Samtidigt kan man framhålla hur man arbetar med att begränsa eleffektbehovet i sina bagerier, vilket är den stora utmaningen för kraftsystemet.

    När det gäller systemet med ursprungsgarantier för el finns flera problem, se följande länk för en beskrivning av problematiken, https://www.linkedin.com/pulse/milj%C3%B6byggnad-och-kejsarens-nya-kl%C3%A4der-erik-dotzauer . Sammanfattningsvis kan man säga att systemet med ursprungsgarantier för el enbart innebär en omfördelning av statistik som inte skapar miljönytta. Man kan helt enkelt skapa sig en grön miljöredovisning som inte speglar den verkliga miljöpåverkan.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4