nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.
Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.

Oslo flygplats storstatsar på biobränsle

Oslo flygplats blir först i världen med att erbjuda biobaserat flygbränsle till de bolag som vill ha. Flygbolagen Lufthansa, SAS och KLM har redan tecknat avtal om att tanka biobaserat.

  • Annons 1

Tankningen kommer att ske genom det vanliga tanksystemet, det kommer alltså inte att bli mer logistiskt komplicerat än att tanka kommersiellt bränsle.

– Vi vill visa att det är relativt lätt för flygplatserna att använda befintlig fysisk infrastruktur för att fylla biobränslen. Vi tror att detta kommer att öka intresset och efterfrågan,  säger David Gilmour, vd för bränsleleverantören Air BP.

Enligt statligt ägda Avinor som sköter landets flygplatser, är detta bara början av en trend i riktning mot en kommersialisering av biobränslen runt om i världen. Hittills har man tecknat avtal om leverans av 1,25 miljoner liter biobränsle till flygplatsen och den andelen ska öka successivt under de kommande åren.

De flygbolag som väljer att tanka biobaserat slipper betala den norska koldioxidskatten för inrikesflyg. Hittills har Lufthansa, SAS och KLM meddelat att de kommer att tanka biobaserat.

Kommentarer

1 thought on “Oslo flygplats storstatsar på biobränsle”

  1. Göran skriver:

    Vad består biobränsle av?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Klimatarbetet kan försvagas i 196 kommuner

Debatt

I höst omförhandlas de bidrag som täcker lönerna för kommunernas klimat- och energirådgivare. Med det nya förslaget riskerar energi- och klimatarbetet att stanna av i 196 av landets kommuner. Det skriver sex energi- och klimatrådgivare i Östergötland.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Klimatkompensation är ingen gåva”

Debatt

För att modernisera skattelagen har regeringen lagt ett förslag om avdragsrätt för frivilliga köp av EUs utsläppsrätter. Tyvärr innebär det godtycke och rättsosäkerhet eftersom det exkluderar andra typer av klimatkompensation, skriver Claire Wigg, vd för klimatstrategier på Zeromission.