nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.
Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.

Oslo flygplats storstatsar på biobränsle

Oslo flygplats blir först i världen med att erbjuda biobaserat flygbränsle till de bolag som vill ha. Flygbolagen Lufthansa, SAS och KLM har redan tecknat avtal om att tanka biobaserat.

  • Annons 1

Tankningen kommer att ske genom det vanliga tanksystemet, det kommer alltså inte att bli mer logistiskt komplicerat än att tanka kommersiellt bränsle.

– Vi vill visa att det är relativt lätt för flygplatserna att använda befintlig fysisk infrastruktur för att fylla biobränslen. Vi tror att detta kommer att öka intresset och efterfrågan,  säger David Gilmour, vd för bränsleleverantören Air BP.

Enligt statligt ägda Avinor som sköter landets flygplatser, är detta bara början av en trend i riktning mot en kommersialisering av biobränslen runt om i världen. Hittills har man tecknat avtal om leverans av 1,25 miljoner liter biobränsle till flygplatsen och den andelen ska öka successivt under de kommande åren.

De flygbolag som väljer att tanka biobaserat slipper betala den norska koldioxidskatten för inrikesflyg. Hittills har Lufthansa, SAS och KLM meddelat att de kommer att tanka biobaserat.

Kommentarer

1 thought on “Oslo flygplats storstatsar på biobränsle”

  1. Göran skriver:

    Vad består biobränsle av?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utveckling webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 10 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Kemiindustrin fasar redan ut skadliga kemikalier”

Debatt

I sin artikel ”Farliga kemikalier måste bort mycket snabbare”, skriver Elis Carlström, forskningschef på Swerea, att det är motstånd från industrin som gör att arbetet med att få bort skadliga kemikalier går långsamt. Det är en gravt felaktig bild, i själva verket bedriver industrin ett kontinuerligt arbete för att fasa ut och ersätta skadliga kemikalier. Det skriver tre företrädare från branschen i en replik.

Panamadokumenten lyfter hållbarhetsfrågorna

Aldrig förr har så många, på så kort tid, fått veta så mycket om hur personer med höga positioner i samhället gör för att slippa betala skatt. Den informationen har fått mäktiga män som Islands statsminister på fall – och visar hur viktigt det i dag är att bedriva en ljustålig verksamhet.