nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.
Oslo flygplats blir först i världen med att satsa storskaligt på biobränsle för flyget.

Oslo flygplats storstatsar på biobränsle

Oslo flygplats blir först i världen med att erbjuda biobaserat flygbränsle till de bolag som vill ha. Flygbolagen Lufthansa, SAS och KLM har redan tecknat avtal om att tanka biobaserat.

  • Annons 1

Tankningen kommer att ske genom det vanliga tanksystemet, det kommer alltså inte att bli mer logistiskt komplicerat än att tanka kommersiellt bränsle.

– Vi vill visa att det är relativt lätt för flygplatserna att använda befintlig fysisk infrastruktur för att fylla biobränslen. Vi tror att detta kommer att öka intresset och efterfrågan,  säger David Gilmour, vd för bränsleleverantören Air BP.

Enligt statligt ägda Avinor som sköter landets flygplatser, är detta bara början av en trend i riktning mot en kommersialisering av biobränslen runt om i världen. Hittills har man tecknat avtal om leverans av 1,25 miljoner liter biobränsle till flygplatsen och den andelen ska öka successivt under de kommande åren.

De flygbolag som väljer att tanka biobaserat slipper betala den norska koldioxidskatten för inrikesflyg. Hittills har Lufthansa, SAS och KLM meddelat att de kommer att tanka biobaserat.

Kommentarer

1 thought on “Oslo flygplats storstatsar på biobränsle”

  1. Göran skriver:

    Vad består biobränsle av?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Sverige kommer att behöva lagra koldioxid”

Utsläppen från transporter och stål- och cementtillverkning är de största utmaningarna på vägen mot ett koldioxidneutralt Norden. Bland annat kommer koldioxidlagring, CCS, att krävas, enligt den Internationella energimyndigheten, IEA.

”Bättre för miljön att köra stadsjeep än småbil”

Att vara klimatsmart är inte helt enkelt. Enligt miljöforskare skulle det faktiskt kunna vara bättre att köra en stadsjeep än en liten, energisnål bil.