nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ökad handel med virtuellt vatten

  • Annons 1

Varje svensk använder nästan 6 000 liter vatten per dag, eller 74 badkar, om man räknar in allt så kallat virtuellt vatten som finns dolt i varor som mat och kläder. Det visar nya siffror som Världsnaturfonden WWF tagit fram inför Världsvattenveckan som just nu pågår i Stockholm.

Många produkter tillverkas i torra områden i utvecklingsländer där vatten är en bristvara och som utsätts för ett hårt tryck. Att odla en tomat i Marocko kräver 13 liter vatten medan 140 liter går åt för att tillverka de olika ingredienserna i en kopp kaffe. En bomullsskjorta från Pakistan eller Uzbekistan kan sluka upp till 2 700 liter vatten om man summerar vattenförbrukningen från odlingen till produktionen i fabriken.

– I själva verket råder det vattenbrist i Sverige. Vår mat och våra kläder produceras ofta av törstiga grödor. Vattenfotavtrycket blir allt viktigare för att förstå vår påverkan på vattenresurserna i en allt törstigare värld, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.