nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Nytt pris ska stimulera innovationer

Det nya priset Venture Cups energi- och miljöpris ska sporra idéer och innovationer ur ett klimatperspektiv.

  • Annons 1

Prissumman är på 50 000 kronor och stöds av E.on. De tre nominerade i år är Efficax Energy som har utvecklat en produkt som innebär att man kan installera ett solfångarsystem till en lägre kostnad än tidigare och därmed göra dte möjligt för villaägare att räkna hem en solfångarinvestering.

Ferrocamp är en växelriktare för solceller i smarta elnät som kan göra en installation av solceller mer användbar och lönsam för elabonnenter och samtidigt resultera i bättre nätstabilitet och minskade distributionsförluster för elnätsbolagen.

Biofrigas utvecklar en anläggning för uppgradering och förvätskning av biogas med syfte att det ska bli ekonomiskt hållbart att producera biogas nära råvarukällorna vid lantbruk, avfallsstationer och reningsverk.

Den 14 juni delas priset ut.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.