nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Nytt hållbarhetsverktyg ska öka transparensen

Ökad transparens och ökat lärande mellan företag. Det är målet med onlineplattformen Worldfavor. Folksam lanserar nu som första företag sin hållbarhetsredovisning digitalt på sajten.

  • Annons 1

Folksam kommer att redovisa sitt hållbarhetsarbete löpande på plattformen som är gratis. Då plattformen, i samarbete med Swedish Standards Institute, har en koppling till standarden om socialt ansvarstagande Iso 26000 redovisar Folksam status, nyckeltal, aktiviteter och relationer till andra företag.

– Vi på Folksam engagerar oss i det våra kunder bryr sig om. Kunder, anställda och övriga intressenter ställer allt högre krav på oss som företag att arbeta med hållbarhet. Det gäller att jobba aktivt med förbättringar men samtidigt är det viktigt att vara öppen med verksamheten och lyssna till våra intressenters åsikter. Worldfavor hjälper oss att ta ytterligare steg i detta arbete, säger Karin Stenmar, miljöchef på Folksam.

Hon pekar på att om fler företag som delar med sig av sitt hållbarhetsarbete desto mer kan de lära av varandra.

– I förlängningen kommer både individer och organisationer att kunna göra medvetna val utifrån informationen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.

  • Annonskod Huvudspalten 4