nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Gröna bilister
Gröna Bilisters idéskisser till hur en miljödeklaration av drivmedel kan utformas. Energimyndigheten får uppdraget av regeringen att utforma detaljerna i de verkliga miljödeklarationerna. FOTO: Gröna Bilister

Nytt beslut: Drivmedel ska klimat- och ursprungsdeklareras vid pump

Regeringen har beslutat om en ny förordning där konsumenter vid bränslepumpen ska få information om drivmedels klimatpåverkan och ursprung. Sverige blir först i världen med en sådan konsumentinformation och drivmedelsförordningen kommer gälla från år 2020.

  • Annons 1

Genom att miljöinformation om drivmedel blir tillgänglig kommer det också vara tydligt vilka företag som ligger i framkant med arbetet att minska utsläppen.

– En grundprincip i miljöpolitiken är att det ska vara lätt att göra rätt. När miljöinformation om drivmedel blir tillgänglig kommer denna princip även gälla när man väljer bränsle, säger miljöminister Karolina Skog.

Miljöinformation ska finnas vid pumpen och ska ge övergripande information om drivmedlens växthusgasutsläpp över livscykeln, om råvaror och råvarornas ursprungsland. Mer detaljerad information ska finnas på drivmedelsleverantörernas hemsidor.

Små leverantörer undantas

För att den administrativa kostnaden inte ska bli för stor för små drivmedelsleverantörer undantas dessa från informationskravet. Det kommer därför vara frivilligt för leverantörer som levererar mindre än 1500 kubikmeter flytande eller 1 000 000 kubikmeter gasformiga drivmedel årligen.

Alla leverantörer av flytande eller gasformiga drivmedel ska ge översiktlig information om drivmedlens klimatpåverkan, råvaror och ursprungsländer direkt vid pump eller gasdispenser. En sådan miljödeklaration ska även finnas på de laddstationer för el som finns uppställda hos dessa leverantörer.

Organisation nöjd med beslutet

Gröna Bilister är nöjda med regeringens beslut.

– Gröna Bilister har kämpat för klimat- och ursprungsdeklaration av drivmedel vid pump i över fem års tid, säger Johanna Grant, ordförande i Gröna Bilister. Därför är vi mycket glada för regeringens beslut. Förordningen stämmer väl överens med Gröna Bilisters idéer om hur sådan konsumentinformation bör utformas.

– Den konsumentmakt vi släpper lös genom att klimatdeklarera drivmedlen kommer att bidra till att pressa ned deras klimatpåverkan. Men allt ansvar kan inte lämpas över på konsumenterna. Vi måste också ha ekonomiska styrmedel som gynnar de bästa drivmedlen och regleringar som motar bort de sämsta, säger Per Östborn, drivmedelsansvarig på Gröna Bilister.

Energimyndigheten får ett bemyndigande att meddela föreskrifter om den närmare utformningen av miljöinformationen. Skyldigheten att lämna miljöinformation gäller från den 1 januari 2020. 

Läs mer: Kommuner kan skärpa kraven vid upphandling av kött

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.