nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Nya Iso 14001 ska hindra greenwashing

Just nu revideras den internationella standarden för miljöledning, Iso 14001. En av utmaningarna är att undvika att standarden kan användas för falsk miljömarknadsföring.

  • Annons 1

De utmaningar som finns är att stärka standarden som ett affärsstrategiskt verktyg. En annan utmaning är att undvika att standarden kan användas för greenwashing, menar Willy Karlsson från WK Konsult som representerade Sverige i den internationella arbetsgruppen inom Iso. Han har varit med och utvecklat Iso 14001 sedan starten på 90-talet.

Revisionen av Iso 14001 som nu görs är den mest omfattande sedan standarden publicerades 1996. I Sverige är över 4000 organisationer certifierade. Revideringen tar tre år och blir färdig i januari 2015.

Vid mötet i månadsskiftet september-oktober beslutades att PDCA-cykeln (Planera-Genomföra-Följa upp-Förbättra) ska fortsätta att genomsyra standarden. Ledningssystemet kommer också att få en ny struktur i enlighet med alla ledningssystem från Iso, för att de lättare ska gå att använda tillsammans.

Elva framtida utmaningar ska beaktas i revideringen, till exempel tydligare krav på ökad miljöprestanda, miljöledningssystem som en del i hållbarhetsarbete och CSR, samt ökade krav eller vägledning om miljöpåverkan från produkter och tjänster. Samtidigt får ledningssystemet en helt ny struktur.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.