nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Ny handbok visar vägen till nudging

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

  • Annons 1

Att flytta ut handspritsbehållaren till ingången till en vårdavdelning och att sätta upp en röd skylt fick användningen att gå upp från 3 procent av besökarna till 20 procent. Den här metoden med puffar används allt mer.

I boken ”Beteendedesign – Psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar” går Niklas Laninge och Arvid Janson igenom vad som driver respektive hindrar ett beteende och hur man kan använda detta rent praktiskt, från kartläggning av problem till att hitta triggern och belöna nya beteenden.

Boken väver samman kunskaper från psykologi, ledarskap och företagande. Här förklaras vad det innebär att ”designa beteenden”.

Här finns också ett avsnitt om etik – att möjligheten att påverka beteenden också för med sig ett ansvar.

Boken ges ut av Natur & Kultur.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Analys: Vem får stämma EU för otillräckliga klimatmål?

EU:s klimatmål är otillräckliga, menar en samisk ungdomsorganisation och ett flertal personer som berörs av klimatförändringar världen över. EU-domstolen har dock beslutat att avvisa deras talan och därmed inte pröva frågan i sak. JP Infonets redaktör och jurist Fanny Vesterberg analyserar talesrättsreglerna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Energimyndigheten – lyft fram energirådgivningen!

Debatt

Rådgivning i energifrågor, så kallade EKR-verksamheter, behöver visa att de finns och därför bland annat öka synligheten på sociala medier. Energimyndigheten bör också lyfta fram rådgivningen gentemot andra myndigheter. Det menar Are Kjeang, universitetsadjunkt, Karlstads universitet, i en debattartikel hos Miljö & Utveckling.