nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Ny däckmärkning kan minska utsläppen

Från och med 1 november blir en ny märkning obligatorisk för alla nya bussdäck, personbilsdäck och lastbilsdäck. Något som gynnar både miljö och plånbok.

  • Annons 1

Den nya märkningen redovisar däckets egenskaper vad gäller bränsleeffektivitet, trafiksäkerhet och buller och kan leda till ordentliga besparingar för konsumenterna. Bränsleeffektivitet (rullmotstånd) och trafiksäkerhet (väggrepp vid vått underlag) kommer demonstreras på en etikett med hjälp av den A-G skala som hittills mest använts för märkning av vitvaror.

– Tanken med den nya däckmärkningen är att minska vårt beroende av fossila bränslen och minska koldioxidutsläppen i våra transporter. Märkningen kommer ge dubbel nytta genom att den enskilde konsumenten får bättre information om däckets egenskaper, och genom att däcktillverkare får en ny morot för att utveckla effektiva produkter med bra väggrepp i vått underlag, säger it- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Det finns en klar koppling mellan bränsleförbrukning och val av däck. Ett däcks rullmotstånd motsvarar omkring 20 procent av den totala bränsleanvändningen. Enligt Trafikverket kan den genomsnittlige föraren av en bensinbil med ett ”effektivt” däck och sparsam körning spara cirka 1700 kronor i minskade bränslekostnader varje år.

Märkningen gäller i hela EU och väntas på sikt bidra till att minska den totala bränsleförbrukningen i EU med cirka 5 procent.

De beräknade årliga drivmedelsbesparingarna är:

Genomsnittlig bensinbilist med energieffektiva däck: 712 kr/år

Genomsnittlig dieselbilist med energieffektiva däck: 543 kr /år

Genomsnittlig bensinbilist med energieffektiva däck och sparsam körning: 1709 kr/år

Genomsnittlig dieselbilist med energieffektiva däck och sparsam körning: 1303 kr/år

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Branschjättar samlade för att uppnå klimatmålen

Idag överlämnade nio svenska branscher sina färdplaner för ett fossilfritt Sverige till regeringen på Rosenbad. Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och klimatminister och vice statsminister Isabella Lövin tog emot planerna för hur klimatmålen ska uppnås till år 2045.

Ny forskning: Värmeböljor i hela Europa väntas öka

Extremt kalla vintrar, värmeböljor och torka på sommaren blev konsekvenserna för 12 000 år sedan då Golfströmmen försvagades markant. I princip skulle en liknande situation kunna inträffa i dag, enligt en ny studie som publicerats i Nature Communication.

  • Annonskod Huvudspalten 4