Nudging minskade köttätande med 18 procent

Livsmedel Restaurangkedjan Fazer Food Service har genomfört flera testpiloter för att få restaurangbesökare att välja vegetarisk mat på menyn istället för kött. Resultatet har varit bra.

Nudging minskade köttätande med 18 procent
Fazer

Nudging, det vill säga att via kunskap om vad som påverkar våra beteenden, hjälpa människor till rätt val, handlar om allt från att få människor att välja bussen istället för bilen till att dra ned på köttkonsumtionen. Både kommuner och företag har visat intresse för metodiken.

Restaurangkedjan Fazer Food Service har genomfört piloter i både Sverige och Finland med målet att reducera åtgången av kött. I den svenska piloten ökade åtgången på grönsaker med 10 procent. De finska nudging-piloterna har just avslutats och visar på ännu starkare resultat. Köttkonsumtionen minskade med 18 procent, vilket är nästan en femtedel mindre kött per dag än tidigare. Samtidigt ökade andelen vegetariska rätter med 23 procent och den kalla salladen med 25 procent. Portionsstorleken på den vegetariska soppan tredubblades när denna serverades som en del av lunchen.

Flyttat runt rätter

Fazer har bland annat placerat salladen och frukten först på buffén och gett vegetariska rätter en mer central placering. De har också lagt mer grönt som garnering på övriga rätter.

– Det är tydligt att små initiativ kan göra stor skillnad och vi är oerhört glada över resultaten från våra finska piloter. De tillsammans med de svenska resultaten bekräftar att vår plan att vidareutveckla och introducera det här sättet att arbeta i alla våra restauranger i Norden kommer att göra stor skillnad, säger Jonny Zachrisson, kvalitets- och miljöchef på Fazer Food Services Sverige.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.