nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Norrköping är den större stad i landet som har sämst laddinfrastruktur för elbilar.
Norrköping är den större stad i landet som har sämst laddinfrastruktur för elbilar. FOTO: Wikimedia

Norrköping utses till Sveriges sämsta stad för elbilar

Elbilsanvändare i landet har bedömt hur lätt det är att ladda bilen i Sveriges 20 största städer och kommit fram till att ingen är värd ett förstapris. Istället delar de ut ett jumbopris till Norrköping.

  • Annons 1

På tisdagen kommer Lars Stjernkvist, Norrköpings kommunstyrelses ordförande, att få ta emot plaketten ”Sveriges värsta stad för elbilister”, som delas ut av landets största bilklubb för elbilister, Tesla Club Sweden.

Ingen av de 20 största städerna i Sverige kan uppvisa tillräckligt antal laddstolpar, enligt organisationen. Staden som kom närmast var Sundsvall. Trots att staden är den minsta av de undersökta städerna har Sundsvall ändå hela 24 laddställen.

Fem laddstolpar

Norrköping, med nästan dubbelt så stor befolkning, har bara fem. Städer av jämförbar storlek har fem-sex gånger så många laddstolpar – av modernare snitt och med högre laddeffekt.

– Att allt Sveriges tionde största stad kan erbjuda elbilister är åtta trötta vägguttag är inte för lite – det är ett hån” säger Tibor Blomhäll, ordförande i Tesla Club Sweden.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.