nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Flickr

Norge närmast fossilfri fordonsflotta

Norge är första landet i Europa som lyckats pressa utsläppen från nya bilar under magiska 100 gram koldioxid per kilometer. Förklaringen är mer eldrift och färre bensinslukare.

  • Annons 1

Genom att använda både morot och piska har Norge fått en nybilsförsäljning som redan spräcker den så kallade hundragramsvallen.

EU:s gräns för vad nya bilar får släppa ut i genomsnitt utan att betala straffavgift ligger på 130 gram koldioxid per kilometer i år. Den kommer att sänkas till 95 gram år 2021. Under första halvåret i år hade Norge redan kommit ned i ett snitt på 96 gram per kilometer.

– Norge visar vad som är möjligt när incitamenten gynnar den nya tekniken, säger Jakob Lagercrantz, vid 2030-sekretariatet.

Försäljningen av elfordon och laddhybrider uppgick under årets första sex månader till 22,9 % av nybilsförsäljningen. Bilar med höga utsläpp, över 151 g/km, låg på 13,4%. Det var en minskning med en tredjedel på ett år.

I Sveriges står transporterna för en tredjedel av den totala klimatpåverkan, och vi har beslutat att nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.

– Därför är det mycket angeläget att vi snabbt lär oss av Norge, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.