nr-logo

Tidningen för miljöproffs

FOTO: Flickr

Norge närmast fossilfri fordonsflotta

Norge är första landet i Europa som lyckats pressa utsläppen från nya bilar under magiska 100 gram koldioxid per kilometer. Förklaringen är mer eldrift och färre bensinslukare.

  • Annons 1

Genom att använda både morot och piska har Norge fått en nybilsförsäljning som redan spräcker den så kallade hundragramsvallen.

EU:s gräns för vad nya bilar får släppa ut i genomsnitt utan att betala straffavgift ligger på 130 gram koldioxid per kilometer i år. Den kommer att sänkas till 95 gram år 2021. Under första halvåret i år hade Norge redan kommit ned i ett snitt på 96 gram per kilometer.

– Norge visar vad som är möjligt när incitamenten gynnar den nya tekniken, säger Jakob Lagercrantz, vid 2030-sekretariatet.

Försäljningen av elfordon och laddhybrider uppgick under årets första sex månader till 22,9 % av nybilsförsäljningen. Bilar med höga utsläpp, över 151 g/km, låg på 13,4%. Det var en minskning med en tredjedel på ett år.

I Sveriges står transporterna för en tredjedel av den totala klimatpåverkan, och vi har beslutat att nå en fossilbränsleoberoende fordonsflotta.

– Därför är det mycket angeläget att vi snabbt lär oss av Norge, säger Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.