nr-logo

Tidningen för miljöproffs

”Miljöministern måste förklara återvinningsfusket”

Tiotusentals ton plastsopor har bränts upp istället för återvunnits. Nu kräver oppositionen en förklaring.
– Miljöministern måste ge svar på hur regeringen kunnat låta det här fortgå, säger Liberalernas miljöpolitiska talesperson.

Lars Tysklind, miljöpolitisk talesperson (L)
  • Annons 1

Svenskarna lämnade så mycket som 91 000 ton plast till återvinning under 2015. Men i stället för att återvinnas har en del av plasten eldats upp i en cementfabrik på Gotland, visar en granskning som Dagens Nyheter gjort.

Både Naturvårdsverket och Regeringskansliet ska ha varit medvetna om detta sedan tidigare. Nu har Lars Tysklind, Liberalernas talesperson i miljöfrågor, valt att kalla miljöminister Karolina Skog (MP) till ett utskottsförhör för att få besked om förfarandet.

Sänkt förtroende

– Miljöministern måste ge svar på hur regeringen kunnat låta det här fortgå, den borde ha satt ner foten redan för ett halvår sedan när problemen uppdagades. Allmänhetens förtroende för återvinningssystemet har fått sig en ordentlig törn på grund av regeringens agerande, säger han.

Det ledande bolaget för plaståtervinning i Sverige, Swerec, tar emot 40 procent av svenskarnas källsorterade plast. Enligt avtal ska 80 procent av plasten som Swerec tar emot återvinnas. Mycket tyder nu på att de uppgifterna inte stämmer.

Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, sköter insamlingen av förpackningar och tidningar i Sverige och skickar sin plast till Swerec.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.