nr-logo

Tidningen för miljöproffs

storaenso
FOTO: Stora Enso

Hållbara förpackningar viktigt för generation Y

För dem födda mellan 1980 och 2000 spelar miljömärkta förpackningar stor roll för köpbesluten. 44 procent kan tänka sig att betala mer för en produkt med hållbar förpackning.

  • Annons 1

Stora Enso står bakom undersökningen om hur millenniegenerationen, även kallad generation Y, ser på förpackningar. Det är en målgrupp som blir allt mer köpstark och i stor utsträckning väljer varumärken utifrån vilka värderingar de förmedlar.

70 procent definierar sig som miljömedvetna och väljer gärna produkter med låg miljöpåverkan och smarta förpackningslösningar. Två av tre, 59 procent, vill att förpackningarna ska vara hållbara längs hela värdekedjan. 44 procent är villiga att betala mer för en miljöbättre förpackning.

Här hittar du hela undersökningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hästen ingen miljöbov utan en värdefull resurs

Debatt

Ett antal publikationer har nyligen skrivit om studier på hästhagars fosforläckage. Se istället hästens produktion av fosfor som en samhällsresurs som kan tas tillvara på, istället för ett hot som bara ska stoppas och kostar pengar, skriver Alexandra D Stark, marknadsansvarig och Maria Sammeli, produktchef på Polonite, Ecofiltration Nordic.

  • Annonskod Huvudspalten 4