nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Stora Enso

Hållbara förpackningar viktigt för generation Y

För dem födda mellan 1980 och 2000 spelar miljömärkta förpackningar stor roll för köpbesluten. 44 procent kan tänka sig att betala mer för en produkt med hållbar förpackning.

  • Annons 1

Stora Enso står bakom undersökningen om hur millenniegenerationen, även kallad generation Y, ser på förpackningar. Det är en målgrupp som blir allt mer köpstark och i stor utsträckning väljer varumärken utifrån vilka värderingar de förmedlar.

70 procent definierar sig som miljömedvetna och väljer gärna produkter med låg miljöpåverkan och smarta förpackningslösningar. Två av tre, 59 procent, vill att förpackningarna ska vara hållbara längs hela värdekedjan. 44 procent är villiga att betala mer för en miljöbättre förpackning.

Här hittar du hela undersökningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.