nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Stora Enso

Hållbara förpackningar viktigt för generation Y

För dem födda mellan 1980 och 2000 spelar miljömärkta förpackningar stor roll för köpbesluten. 44 procent kan tänka sig att betala mer för en produkt med hållbar förpackning.

  • Annons 1

Stora Enso står bakom undersökningen om hur millenniegenerationen, även kallad generation Y, ser på förpackningar. Det är en målgrupp som blir allt mer köpstark och i stor utsträckning väljer varumärken utifrån vilka värderingar de förmedlar.

70 procent definierar sig som miljömedvetna och väljer gärna produkter med låg miljöpåverkan och smarta förpackningslösningar. Två av tre, 59 procent, vill att förpackningarna ska vara hållbara längs hela värdekedjan. 44 procent är villiga att betala mer för en miljöbättre förpackning.

Här hittar du hela undersökningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.