nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Miljömål nått åtta år i förväg

Sveriges miljömål för förnybar energi i transportsektorn har nästan nåtts åtta år i förväg. Därför bör regeringen fördubbla målet. Det anser Svenska bioenergiföreningen.

  • Annons 1

Ett av Sveriges miljömål är att nå 10 procent förnybar energi i transportsektorn till 2020. Enligt Energimyndigheten var andelen 9,8 procent under 2011, vilket innebär att målet är nära att nås.

– Sannolikt beror det på att personbilsparken blir allt mer effektiv. Sedan 2005 har den genomsnittliga förbrukningen för nya personbilar minskat med 28 procent vilket nu börjar få genomslag i statistiken, säger Helen Lindblom vid Energimyndigheten.

Eftersom målet ligger inom armlängds avstånd anser Svenska bioenergiföreningen att regeringen måste höja målet.

– Målet på 10 procent 2020 kommer att nås redan i år. För att skapa tryck för en fortsatt omställning till förnybara drivmedel bör målet åtminstone fördubblas till 20 procent 2020, säger Gustav Melin, vd för Svenska bioenergiföreningen.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

EU satsar 100 miljoner euro på bioekonomin

Ökad cirkularitet inom bioekonomin och pengar till investeringar för att hjälpa innovationer ut på marknaden. Det är två delar i EU:s uppdaterade strategi för bioekonomi, som kom förra veckan. ”Strategin är bra” tycker Kjell Ivarsson, senior rådgivare på LRF och medlem i EU:s bioekonomipanel.

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Studie från Karlstads universitet brister i vetenskaplighet”

Nyligen presenterades en studie från Karlstads universitet som påstod att plastmattor i bostaden ger upphov till upptag av farliga kemikalier hos gravida kvinnor. Studien är behäftad med brister som inte en vetenskaplig tidskrift borde ha accepterat, skriver Tekn Dr Lena Lundberg på PVC Forum – en sektorgrupp inom IKEM, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.