nr-logo

Tidningen för miljöproffs

”Miljölagar kostar en bråkdel för företagen”

I förra veckan skrev miljöminister Lena Ek på Svenska Dagbladets debattsida att företag och kommuner länge efterfrågat en smidigare miljöprövning. Nu svarar Naturskyddsföreningen med att miljölagar utgör en bråkdel av företagens administrativa kostnader.

  • Annons 1

”Dagens bestämmelser om MKB (miljökonsekvensbeskrivning, reds anm.) har kritiserats av både kommuner och näringsliv för att vara både svåröverskådliga och svårtillämpade, och för att ställa alltför stelbenta krav utan motsvarande nytta för miljöskyddet.” Så skrev miljöminister Lena Ek på Svenska Dagbladet Brännpunkt i förra veckan. Nu svarar Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson och föreningens miljöjurist Oskar Alarik på samma sida. De menar att det i debatten ofta förs fram ”att miljölagarna är en allvarlig hämsko för näringslivet”. De menar också att näringslivets branscher pressar regeringen för att skära ned i miljöbalken.

Deras slutsats är dock att miljöregler inte är särskilt kostsamma för företagen. De hänvisar till undersökningar från Tillväxtverket där företagen själva tillfrågats. ”Miljölagarna står enligt företagen själva för en bråkdel av företagens administrativa kostnader, knappt 3,7 procent, långt mindre än de administrativa kostnaderna för associationsrätt, bokföring och skatteregler.”

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.