nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Megafoner minskade skolsvinnet

På två veckor lyckades matleverantören Fazers kampanj minska matsvinnet i skolor och på företag med 1 500 kilo.

  • Annons 1

Under parollen Mata inte sopmonstret vill Fazer uppmuntra sina skol- och företagsrestauranger att minska mängden mat som slängs rakt i soporna. Målet för den två veckor långa kampanjen var att minska svinnet med 500 kilo. I själva verket sparade de 115 restaurangerna tre gånger så mycket. Snittet för samtliga restauranger var minskningen nio procent.

Bäst resultat fick Rösjöskolan i Täby. De fick ned matavfallet med dryga 77 procent.

– Jag är helt tagen över mina elevers engagemang i svinnfrågan. Flera elever har dagligen stått med plakat och megafoner i matsalen för att sporra varandra att ta lagom med mat och undvika soppåsen. Vi kommer att föra en fortsatt daglig kamp mot matsvinnet, säger Vibeke Frisk, kökschef på skolan.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöinnovationer i topp i Swedbanks entreprenörstävling

Tio entreprenörer har utsetts till vinnare i Swedbanks tävling rivstart. Bland dessa finner vi några intressanta affärsidéer inom vattenrening, minskat sopsvinn och smarta solceller.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.