nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Megafoner minskade skolsvinnet

På två veckor lyckades matleverantören Fazers kampanj minska matsvinnet i skolor och på företag med 1 500 kilo.

  • Annons 1

Under parollen Mata inte sopmonstret vill Fazer uppmuntra sina skol- och företagsrestauranger att minska mängden mat som slängs rakt i soporna. Målet för den två veckor långa kampanjen var att minska svinnet med 500 kilo. I själva verket sparade de 115 restaurangerna tre gånger så mycket. Snittet för samtliga restauranger var minskningen nio procent.

Bäst resultat fick Rösjöskolan i Täby. De fick ned matavfallet med dryga 77 procent.

– Jag är helt tagen över mina elevers engagemang i svinnfrågan. Flera elever har dagligen stått med plakat och megafoner i matsalen för att sporra varandra att ta lagom med mat och undvika soppåsen. Vi kommer att föra en fortsatt daglig kamp mot matsvinnet, säger Vibeke Frisk, kökschef på skolan.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

”Studie från Karlstads universitet brister i vetenskaplighet”

Nyligen presenterades en studie från Karlstads universitet som påstod att plastmattor i bostaden ger upphov till upptag av farliga kemikalier hos gravida kvinnor. Studien är behäftad med brister som inte en vetenskaplig tidskrift borde ha accepterat, skriver Tekn Dr Lena Lundberg på PVC Forum – en sektorgrupp inom IKEM, i en debattartikel för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4