nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Under året har Lidl lanserat flera nya ekologiska produkter och ökade under 2017 sin ekoförsäljning med 30 procent i jämförelse med 2016. FOTO: Creative Lab / Shutterstock.com

Matjättarna slår rekord i ekoförsäljning

Allt fler väljer att handla ekologiskt, vilket gör att 2017 var ett bra år för flera av landets största livsmedelskedjor. Coop slog ekorekord och Ica ökade sin ekologiska försäljning till cirka 6,5 miljarder kronor.

  • Annons 1

– För andra året i rad når vi på Coop en ekoandel över 10 procent. Det är ett styrkebesked för oss i branschen men vi siktar också högre, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Under 2017 breddade Coop det ekologiska sortimentet ytterligare med nya produkter. Inom Coops egna varumärke Änglamarks lanserades exempelvis nya inlagda sillar, blåmusslor och fryst falafel.

När det gäller produktkategorier är det precis som tidigare år barnmat som är storsäljaren. Även ägg, olja och vinäger placerar sig i topp på listan.

Icas ekologiska försäljning ökar

Totalt ökade Ica Sveriges försäljning av ekologiskt med två procent under föregående år och Ica lanserade flera nya produkter inom varumärket ICA I love eco. Den största produkten är fortfarande ekologiska bananer.

– Ökningstakten är lägre än tidigare år, men vi utgår från högre nivåer nu. Vi ser ett fortsatt intresse för ekologiskt men även andra mervärden såsom närproducerat och hälsosamt efterfrågas av kunderna, säger Andreas Sbrodiglia, sortiments- och inköpsdirektör ICA Sverige.

Satsar på mer ekologiskt

Lidl har lanserat flera nya ekologiska produkter och ökade under 2017 sin ekoförsäljning med 30 procent i jämförelse med 2016.

Målsättningen inför 2020 är att är de ekologiska varorna ska stå för 8 procent av Lidls försäljning, alltså en dryg fördubbling mot i dag.

– Vi kommer under året fortsätta att satsa på vårt ekologiska sortiment och flertalet nya produkter är planerade inom våra egna märkesvaror. Bland annat kommer vi utöka det ekologiska sortimentet från våra svenska leverantörer inom mejeri och bakprodukter med KRAV–märkning, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Taggar:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4