nr-logo

Tidningen för miljöproffs

skdjks

Lunchlådan och läskflaskan som bryts ned av naturen

Engångsmaterial som traditionellt tillverkas av plast börjar nu produceras av bioråvara från skogen. Nu kommer läskflaskorna och lunchlådorna som bryts ned på bara ett par veckor.

  • Annons 1

Rester från tillverkning av pappersmassa är en viktig komponent när olja ska bytas ut mot biobaserade alternativ i kemikalier, bränslen och textilier.

Ett område under utveckling är att ersätta alla de plastförpackningar som används för att skydda maten vi äter, med alternativ som kan brytas ned av naturen.

Läskflaska av papper

Green Fiber Bottle.

Ett exempel är Green Fiber Bottle, den första flaskan av fibermaterial som klarar kolsyrad dryck. Flaskan har tagits fram av danska företaget Ecoxpac i samarbete med bland annat Billerud Korsnäs och Carlsberg. Flaskan bryts ned efter sju veckor i naturen och har lägre klimatpåverkan i tillverkningsledet än både glasflaskor och aluminiumburkar. Målet är att fiberflaskor inom några år ska ersätta plastflaskan.

Ett annat exempel kommer från Rottneros, som har utvecklat ett livsmedelstråg för färskmat och takeaway. Tråget som tillverkas helt av skogsråvara är nedbrytningsbart. Det klarar att stå emot väta och att hålla maten fräsch.

Taggar:,

Kommentarer

1 reaktion till “Lunchlådan och läskflaskan som bryts ned av naturen”

  1. Anna Karlsson skriver:

    När ska man tänka återvinning och när ska man tänka kompostering? Använda råvaran flera gånger eller bara en gång?

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

De är Sveriges bästa arbetsgivare 2017

Revisionsbolaget Grant Thornton har utsetts till ”Sveriges bästa arbetsgivare 2017” för stora företag och när det gäller mellanstora organisationer är det teknikkonsultföretaget Bengt Dahlgren som tar hem den titeln. Resultatet baseras på en årlig undersökning som genomförs av employer branding-företaget Universum.