nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Populär taxi FOTO: Pixabay

Lönsamt köra Teslataxi

Lägre driftkostnad och mindre underhåll gör det lönsamt att köra elbilar som taxi, trots mycket högt inköpspris. Det har forskare från KTH kommit fram till.

  • Annons 1

Det händer att taxikunder går förbi andra bilar för att gå iväg till en Teslataxi längre bort. Det rapporterar KTH-forskarna Jens Hagman

Jens Hagman

och Joram Langbroek i en undersökning av lönsamheten hos taxibilar i Stockholm med omnejd. Dessutom beställer hotell som Clarion och företag som Vattenfall elbilar automatiskt.

– Lönsamheten för elbilarna är högre, trots att de kan vara dubbelt så dyra i inköp, säger Jens Hagman.

Billig i drift

Främsta orsaken till att elbilarna är mer lönsamma är dock inte stor efterfrågan utan att de är billigare i drift.

– De kostar mellan två och tre kronor per mil att köra, istället för tio kronor som för dieselbilar, säger Jens Hagman.

Taxilbilar körs mycket, därför ger driftkostnaden så stor påverkan på totalkostnaden. Dessutom är kostnaden för underhåll och reparation lägre för elbilarna, eftersom det finns färre delar som behöver bytas ut.

– Men de måste laddas och det är inte helt problemfritt, jämfört med vanliga bilar som går att köra i två dagar eller mer på en tankning, säger Jens Hagman.

Läs mer: Lönsamt klimatanpassa fordonsflotta

Trivsamt i Tesla

Sammantaget är efterfrågan på elbilar som taxi betydligt större än utbudet. Jens Hagman och hans medforskare har räknat ut att enbart fem procent av dem som efterfrågar en eltaxi faktiskt får en sådan.

En anledning till den höga efterfrågan är Nollzon, ett samarbete mellan företag i Stockholm för att öka efterfrågan på eltaxi. De får också förtur i kön till taxikunder på Arlanda flygplats.

Enligt Conditions for electric vehicle taxi: A case study in the Greater Stockholm region finns ger körandet av en Teslataxi socialt mervärde: ”Mer social kontakt med kunder nämns ofta som en positiv effekt. De flesta är entusiastiska över att åka i en Tesla och blir mer pratsamma. I snitt ger de också mer dricks”, konstaterar rapporten.

Taggar:,

Kommentarer

2 reaktioner till “Lönsamt köra Teslataxi”

  1. Rafael Ospino skriver:

    Det talas mycket om huruvida elbilar innebär en miljöfördel relativt bilar med förbränningsmotorer. Livscykelanalysen påverkas naturligtvis i hög grad av hur långa sträckor bilarna körs. Enligt en studie ger en Tesla upphov till c;a 15 ton koldioxidekvivalenter i tillverkningen, medan en bil med förbränningsmotor i snitt bara ger upphov till 5. Teslan skall sedan köra in den ursprungliga miljöskulden. Olika brukare kommer således att ge upphov till en vitt varierande total miljöpåverkan, Ponera att de bägge bilarna inte körs mer än något 100-tal mil under sin livstid. Då kommer Teslan aldrig att återbetala sin miljöskuld. Detta innebär naturligtvis att just taxiverksamhet men även poolbilande är idealt för elbilar, medan den som kör ytterst sparsamt men måste ha en egen bil lämpligen köper en liten snåldiesel. Dags att nyansera elbilsdebatten?

    1. Petter Olofsson skriver:

      Men Rafael, vem köper en så pass dyr bil och kör endast något hundratal mil? Och alla bilar brukar ha flera ägare så det är snarare en ickefråga.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4