nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Pixabay

Livsmedelsföretag går samman i vattenfrågor

Det är lättare att påverka i hållbarhetsfrågor om man är flera som trycker på. Vi ser allt fler samarbeten kring gemensamma utmaningar. Nu går flera stora svenska livsmedelsföretag samman i ett nätverk för att lösa vattenfrågor.

  • Annons 1

Axfood, Axfoundation, Coca-Cola Enterprises Sverige, Ica, Nestlé, Santa Maria, Systembolaget, Lantmännen, Livsmedelsföretagen och Hermansson & Co. Det är en gedigen lista med stora bolag i livsmedelsbranschen som nu annonserar att de tillsammans med SIWI, Stockholm International Water Institute, startar ett samarbete kring vatten. De ska tillsammans kartlägga hur de på bästa sätt ska hantera vatten i odling och förädlingsprocesser.

Steg ett blir nu att tillsammans analysera mätverktyg och vattenrelaterade standarder. Förhoppningen med samarbetet är att effektivisera vattenanvändningen och förenkla för leverantörer och producenter genom att ställa gemensamma krav.

Etiketter:,

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.