nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Leksaksbranschen slår tillbaka

Nu går leksaksbranschen till motangrepp mot Råd och rön som gått ut och kritiserat leksakstillverkarna.

  • Annons 1

Branschorganisationen Leksaksbranschen som representerar över 200 medlemmar både leverantörer, importörer och återförsäljare går nu ut med ett pressmeddelande där de kritiserar Råd och röns rapportering som M&U tidigare skrivit om (se artikeln nedan).

De skriver, tvärt emot vad Råd och rön hävdar, att de har arbetat hårt med frågor om etisk produktion i många år: ”Leksaksbranschen går i bräschen när det gäller att samarbeta över gränserna för att på allvar förbättra situationen i leksaksfabrikerna. Detta framfördes naturligtvis ett flertal gånger av de företag som tillfrågades av Råd och rön, men via Icti Care.”

Icti Care är ett organ som den globala leksaksbranschen har skapat i syfte att förbättra produktionsförhållandena i Kina, skapa en etisk tillverkning och göra livet bättre för fabriksarbetarna.

Leksaksbranschen anser att Sveriges Konsumenter valt att undanhålla information för Råd och röns läsare.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.