Lantmännen knep förstaplatsen

Utmärkelse Livsmedelsföretag präglar topp fem på listan över Sveriges mest hållbara varumärken. Toppar listan gör Lantmännen.

Lantmännen knep förstaplatsen
Johan Olson

Lantmännen har utsett till Sveriges mest hållbara varumärke i undersökningen Sustainable Brand Index 2014 som för fjärde året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken.

Vinsten innebär att Lantmännen har lyckats nå ut brett med sitt hållbarhetsbudskap och konsumenterna har i stor utsträckning sett det som positivt.

– Vi har i många år arbetat målmedvetet med att lyfta fram vårt ansvarstagande i både vår kommunikation och vårt interna arbete. Varumärkeslöftet, att Lantmännen tar ansvar från jord till bord, präglar hela vår organisation och vårt arbetssätt. Därför är det extra roligt att vi nu utsetts till Sveriges mest hållbara varumärke, säger Per Olof Nyman vd och koncernchef på Lantmännen.

Tillsammans med Saltå Kvarn knuffar Lantmännen ned förra årets ledare ICA och Coop från toppen. Jumboplatsen gick till Ryan Air, för andra året i rad.

Utöver Lantmännen fick H&M motta pris för årets insats inom hållbart varumärkesbyggande och Blocket tilldelades stipendiet Kommunikation som drivkraft för hållbarhet av Sustainable Brand Insight och Berghs School of Communication.

Totalt 242 varumärken har rankats i årets upplaga av Sustainable Brand Index som fokuserar på kommunikation och varumärke. Resultaten bygger på svaren från 9 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Topp tio

1. Lantmännen

2. Saltå Kvarn

3. Coop

4. IKEA

5. ICA

6. Arla

7. GodEl

8. Volvo

9. Bodyshop

10. Apoteket

Hela listan finns här.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.