nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Längre tåg ska spara energi

Från 630 till 730 meter. Längre godståg är Elvisprojektets devis.
– Med längre och tyngre tåg finns möjlighet att göra transporter mer energieffektiva, säger projektledare Inge Vierth.

  • Annons 1

I lördags rullade ett 730 meter långt demonstrationståg från Gävle till Malmö. Det var ett steg i Elvisprojektet som ska studera hur järnvägssystemet kan bli mer effektivt genom längre och tyngre godståg.

Inge Vierth projektledare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, menar att detta kan ge mer energieffektiva transporter. Men också lägre kostnader genom att vagnar, personal och infrastruktur nyttjas bättre. Färre tåg ger också högre kapacitet i järnvägsnätet. Det öppnar upp för att föra över godstransporter från väg till järnväg.

Elvisprojektet, vars namn syftar på en vis användning av el, leds av VTI men även universitet, branschorganisationer och företag deltar.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.

Strålsäkerhetsmyndigheten i blåsväder – sköter inte kärnkraftreaktorer som de ska

Riksrevisionen senaste granskning vittnar om brister vid tillsyn av de svenska kärnkraftreaktorerna. Bland annat utför inte Strålsäkerhetsmyndigheten systematiska riskbedömningar vid planering och prioritering av tillsynen.