nr-logo

Hållbarhet i praktiken

FOTO: Bo Håkansson/Bilduppdraget

Landvetter första flygplats med Breem för befintliga byggnader

Landvetter i Göteborg blir den första flygplatsterminal i världen med en Beem In-use certifiering.
– Vi har fått många bra tips på vad vi ska tänka på när vi ska bygga och renovera, säger Elisabeth Svedberg, chef för avdelningen Infrastruktur på Göteborg Landvetter Airport.

  • Annons 1

Breeam står för Building Research Establishment Environmental Assessment Method och är ett brittiskt miljöcertifieringssystem med över 250 000 certifierade byggnader världen över.

Certifieringen har bland annat inneburit en granskning av flygplatsens förbrukning av energi och vatten, användning av material, hur avfall hanteras och hälsoaspekter med fastigheten. Flygplatsens rutiner gällande dokumentation och underhåll har också granskats.

För att få behålla Breeam In-use-certifikatet måste nu Landvetter följa upp arbetet och granskas årligen. Efter tre år görs en ny större revision.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.