nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Lagrad resrutt sparar bränsle

Forskaren Viktor Larsson lär bilen att minnas vägval. FOTO: Malin Ulfvarson

Med en ny metod kan bränsleförbrukningen i laddhybrider minskas med upp till 10 procent.

  • Annons 1

Den vanligaste lösningen för laddhybridbilar är att förbränningsmotorn tar vid när batteriet är tömt på energi. Genom att schemalägga användningen av batteriet kan man sänka bränsleåtgången, men då krävs att bilen redan känner till den rutt som ska köras.

Chalmersforskaren Viktor Larsson har utvecklat en metod som gör att bilen själv kan identifiera återkommande rutter och förberäkna när batteriet bör användas och när det är mer energieffektivt att driva bilen på bensin.

Metoden går ut på att bilen laddar upp statistik till en server, eller till en app i mobiltelefonen, efter varje körning, där en optimal strategi för energihanteringen för just den rutten beräknas. Vid nästa körning kan informationen användas för att optimera körningen. Metoden går att använda i fordon som redan nu är i produktion.

Under det senaste året har Viktor Larsson bedrivit forskningen i samarbete med Volvo Cars, och tagit fram funktioner som testats i deras V60 Plug-in Hybrid.

– Vid simuleringarna som vi gjort såg vi att bränsleförbrukningen kunde minskas med upp till 10 procent jämfört med den strategi som används nu, säger Viktor Larsson.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Glad sommar!

Sommartider är semestertider. Miljö & Utvecklings webbredaktion stänger därför bevakningen för att ta sommarledigt. En riktigt skön och stärkande sommar önskar vi alla våra läsare. Vi återkommer igen den 9 augusti.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Här finns miljöjobben

Ny statistik från SCB

Miljöbranschen har växt med 5 600 jobb sedan 2004. Allra flest arbetar med avfallshantering och förnybar energi, enligt statistik från SCB.