nr-logo

Tidningen för miljöproffs

elbil
FOTO: Pixabay

Laddat för elfordon

Större antal laddfordon, bredare modellutbud och en fungerande laddinfrastruktur. Trots det kvarstår flera utmaningar för att elbilarna ska slå igenom i Sverige.

  • Annons 1

Energimyndigheten har genomfört en enkätundersökning för att se inställningen till, och kunskaper om, laddfordon. Förra undersökningen genomfördes 2013 och mycket har hänt på två år gällande infrastruktur och fler modeller och antal elfordon. Dock visar det sig att kunskapsnivån fortfarande är låg. Knappt 15 procent av de tillfrågade anser sig ha goda kunskaper om laddfordon. Personer med hög kunskap upplever i mindre grad laddinfrastrukturen som ett hinder och överväger i högre utsträckning att skaffa ett laddfordon nästa gång det är dags att byta bil.

Knappt en av sju har kört ett laddfordon. Av personer med hög kunskap är det fler än var tredje. Ungefär en fjärdedel av de som har kört ett laddfordon har haft tillgång till laddfordon i tjänsten.

Enkätundersökningen visar att inställningen till laddfordon är positiv oavsett kunskapsnivå. Laddfordon anses av en övervägande andel ha de tekniska och ekonomiska förutsättningarna för att komma att utgöra en betydande del av Sveriges vägtransportsystem.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.