nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kylar med öga spar energi

Kylskåp med ett optiskt öga minskar energianvändningen med upp till 35 procent. Nu har Coca-cola börjat placera ut de smarta kylskåpen hos sina kunder.

  • Annons 1

Kylskåpen har ett optiskt öga som registrerar när, och hur ofta, kunder rör sig runt kylskåpen och om dörrarna öppnas. Rörelsemönstret och tiderna på dygnet registreras in en databox som anpassar kylan och belysning efter hur kylen används. Med hjälp av det sänks energiförbrukningen på varje kyl med upp till 35 procent.

Under 2010 har Coca-Cola i samarbete med Statoil i Sverige tagit fram en handlingsplan för att öka antalet smarta kylskåp på stationerna landet runt. Hittills har 330 nya kylskåp placerats ut hos Statoil. Det har inneburit en energibesparing på cirka 1500 kWh per dygn, vilket motsvarar cirka 25 eluppvärmda villor.

För att ytterligare öka andelen energisnåla kylskåp hos sina kunder eftermonterar Coca-Cola äldre kylskåp med den nya tekniken.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sverige bäst på jämställdhet

Sverige är bäst i Europa på jämställdhet. Det visar färska siffror från det det europeiska jämställdhetsinstitutet EIGE. Men även om Sverige ligger i topp så finns det stora utmaningar under ytan.