nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Kylar med öga spar energi

Kylskåp med ett optiskt öga minskar energianvändningen med upp till 35 procent. Nu har Coca-cola börjat placera ut de smarta kylskåpen hos sina kunder.

  • Annons 1

Kylskåpen har ett optiskt öga som registrerar när, och hur ofta, kunder rör sig runt kylskåpen och om dörrarna öppnas. Rörelsemönstret och tiderna på dygnet registreras in en databox som anpassar kylan och belysning efter hur kylen används. Med hjälp av det sänks energiförbrukningen på varje kyl med upp till 35 procent.

Under 2010 har Coca-Cola i samarbete med Statoil i Sverige tagit fram en handlingsplan för att öka antalet smarta kylskåp på stationerna landet runt. Hittills har 330 nya kylskåp placerats ut hos Statoil. Det har inneburit en energibesparing på cirka 1500 kWh per dygn, vilket motsvarar cirka 25 eluppvärmda villor.

För att ytterligare öka andelen energisnåla kylskåp hos sina kunder eftermonterar Coca-Cola äldre kylskåp med den nya tekniken.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Nytt webbverktyg ska öka jämställdheten på arbetsplatsen

Ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet har utvecklat ett nytt webbverktyg, ”Förändringsrutan” ska hjälpa organisationer att få jämställdhetsarbetet att bli en del av den ordinarie verksamheten och det dagliga arbetet.

Chalmers vässar forskningsmiljö för solenergi

Chalmers vässar sin forskningsmiljö när det gäller fastighetsnära energiproduktion av solenergi. Målet är att skapa en forskningsmiljö som är unik i Europa.