nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Om fler män tog efter kvinnors resvanor skulle miljön bli mycket bättre.
Om fler män tog efter kvinnors resvanor skulle miljön bli mycket bättre. FOTO: Shutterstock

Kvinnors resvanor – bäst för miljön

Män kör bil dubbelt så mycket som kvinnor. Kvinnor åker mer tåg och buss – och står bara för en knapp fjärdedel av dödsolyckorna i trafiken.

  • Annons 1

Det är den miljöinriktade motororganisationen Gröna bilister, som sammanställt statistik över skillnader i mäns och kvinnors resande med anledning av Kvinnodagen i dag, den 8 mars.

Enligt den statliga statistikmyndigheten, Trafikanalys, resvaneundersökning över åren 2011-2014 kör män 34,7 kilometer under en genomsnittlig dag, jämfört med 16,7 kilometer för kvinnor. Kvinnor gör i högre utsträckning än män kombinerade resor, då fler än ett ärende uträttas.

Kvinnor är inblandade i betydligt färre trafikrelaterade olyckor. Av 285 dödade år 2014 var 218 män och 67 kvinnor. Om männen började resa som kvinnorna skulle exempelvis Malmö minska koldioxidutsläppen med 31 procent och spara 300 miljoner kronor på minskade miljöeffekter, färre olyckor och mindre bullereffekter, enligt Gröna bilister.

Enligt klimatrapporten från Trafikverket behöver bilismen och lastbilstrafiken minska med 30 procent fram till 2030 för att vi ska nå klimatmålen. Detta betyder att både män och kvinnor måste minska sitt bilberoende och börja gå, cykla och åka kollektivt.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

”Klimatkompensation är ingen gåva”

Debatt

För att modernisera skattelagen har regeringen lagt ett förslag om avdragsrätt för frivilliga köp av EUs utsläppsrätter. Tyvärr innebär det godtycke och rättsosäkerhet eftersom det exkluderar andra typer av klimatkompensation, skriver Claire Wigg, vd för klimatstrategier på Zeromission.

”Trerättersmenyn jag önskar från miljöministrarna”

krönika

Flertalet frågor som förra miljöministern, Åsa Romson, lyfte fram, hänger i luften – bordet är under dukning. Det gäller på både Karolina Skogs miljödepartement och UD, där Isabella Lövin parallellt med bistånd ansvarar för klimatet. För att hinna till bords under mandatperioden får både Skog och Lövin bära flera tallrikar samtidigt. Det skriver KTH-forskaren Mikael Karlsson i en krönika.

”Utsläppen från trafiken måste minska 70 procent”

Den dåliga luften i våra större städer ger hälsoskador som kostar 30-42 miljarder per år. Därför måste luftföroreningarna minska. På onsdagen överlämnade Miljömålsberedningen sitt förslag för en ny klimat- och luftpolitik till regeringen.