nr-logo

Tidningen för miljöproffs

FOTO: Pixabay

Kvinnor driver secondhandmarknaden

Svenskarna handlar mer begagnat mode idag jämfört än för tre år sedan. Det är framförallt den yngre generationen och speciellt kvinnor som driver upp siffrorna, enligt en ny undersökning.

  • Annons 1

Andelen som säljer vidare sina plagg har i stort sett fördubblats jämfört med för tre år sedan (7 procent jämfört med 3,6 procent). Kvinnorna säljer i betydligt högre utsträckning vidare sina plagg jämfört med män (10 procent jämfört med 3 procent). Det visar en undersökning som genomförts av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov, på beställning av Avfall Sverige och Tradera.

Kvinnor bäst

Kvinnor är mer benägna att köpa och sälja begagnade kläder. 36 procent av svenskarna har köpt kläder på second hand under de senaste tre åren, 46 procent av kvinnorna och 27 procent av männen.

– På Tradera ser vi att kvinnorna är mest aktiva när det kommer till att köpa och sälja begagnat, men även männen behövs där, säger Sofia Hagelin, presschef på Tradera.

 En majoritet, 72 procent, handlar begagnat mode för att det är billigt och lätt att göra fynd. 15 procent gör det också för att det är bra för miljön, och 6 procent för att skapa en unik look. 17 procent av de som inte vill köpa second hand säger att det beror på att det inte passar deras klädstil, medan nästan hälften, 46 procent, säger att de inte vill ha något på sig som någon annan har använt.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.