nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Garderober som håller över tid är modevärldens svar på en av branschens kanske största hållbarhetsutmaningar– slit och slängsamhället.
Garderober som håller över tid är modevärldens svar på en av branschens kanske största hållbarhetsutmaningar– slit och slängsamhället.

Kvalitet nya hållbarhetstrenden i modevärlden

Slit och släng som affärsmodell håller inte i längden. Nu möter klädbranschen en av sina största hållbarhetsutmaningar med ett ökat fokus på kvalitet.

  • Annons 1

Att handla en billig blus för en kväll och sedan begrava de längst in i garderoben har varit den dominerande shoppingstilen under flera decennier. Men att slit och släng inte är en hållbar affärsmodell på sikt är något som allt fler klädföretag börjat inse. Nu vill modevärldens storföretag möta utmaningarna med ett ökat fokus på kvalitet. Indiskas kvalitetskollektion Serenity by Indiska släpps i mars. Det är en helt ny klädlinje av material som linne, silke och tencel som permanent ska ingå i kollektionen och sedan uppdateras löpande. H&M har sedan tidigare sin lyxcollection Premium Quality.

Mer kvalitetsmedveten

Enligt Helena Mellström, marknadsansvarig på branschorganisationen, Swedish Fashion Council, tidigare Svenska Moderådet, har branschen blivit mer kvalitetsmedveten.

– Idag pratar alla om kvalitet och att garderoberna ska leva länge. Många går från vår- och sommarkollektioner till att istället arbeta med kläder som matchar varandra så att kunderna successivt kan bygga på sina garderober, säger Helena Mellström.

Hon exemplifierar med senaste upplagan av Swedish Fashion Talents, där Swedish Fashion Council stödjer ett antal utvalda start-ups under ett år. Alla de företag som är med i 2016 års satsning har kvalitet i fokus.

– Det gemensamma med alla de här bolagen är att de vill bygga långsiktiga garderober och arbetat mer ateljebaserat och i mindre volymer. Så var det inte för tio år sedan. Då ville man växa snabbt med sina märken, säger Helena Mellström.

Steg för steg

Indiska lanserar sin nya kvalitetskollektion i liten skala och kommer att bygga på allt eftersom– beroende på hur det går. Det gäller att successivt vänja konsumenterna vid högre priser och kvalitet istället för slit- och släng.

Enligt en konsumentundersökning som de nyligen låtit Novus genomföra ökar intresset för att handla hållbart. 24 procent av männen och 34 procent av kvinnorna tänker mer på att handla hållbart idag än för tre år sedan. Däremot är det fortfarande en tredjedel som tycker att det är svårt att veta hur man kan gå tillväga.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4