nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kundnära företag bäst på klimatredovisning

Två företag utmärker sig i företaget Tricoronas undersökning av hur bra svenska företag är på att möta alla krav som ingår i GHG-protokollet.

  • Annons 1

GHG-protokollet är den internationella standarden för klimatredovisning. Företaget Tricorona har undersökt klimatredovisningar hos 73 företag i tjugo olika branscher, med i snitt fyra välkända företag per bransch. Syftet är att undersöka om det finns ett samband mellan hur aktiva företagen är i sin klimatkommunikation och hur relevant, tydlig och lättillgänglig klimatredovisningen är. Undersökningen har alltså bara tagit sikte på hur duktiga företagen är på att redovisa och inte deras faktiska klimatarbete.

Ingen bransch nådde maxpoäng enligt Triocoronas Klimattransparensindex men de branscher som ändå utmärker sig är dagligvarubranschen som toppar, följt av transport och energi. Gemensamma nämnare för dessa är att de länge gått sida vid sida med klimatdebatten eller konsumenterna.

Två företag har enligt granskningen lyckats möta samtliga krav enligt GHG och nått maxpoäng, Coca-Cola Enterprises Sweden och DHL Logistik.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Vegetariskt valgodis från Alliansen

Alliansens förslag till klimat- och miljöpolitik domineras av morötter, alltså stöd av olika slag, som bonus för miljöbilar. Därmed har Moderaternas politik fått stort genomslag. Med ett grönt spår för företagande, får även Centerpartiets politik genomslag, medan några av Liberalernas och Kristdemokraternas hjärtefrågor fått stryka på foten.