nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Kraftig ökning av miljömärkta produkter

Miljömärkta varor ökar i världen både när det gäller produktion och försäljning. Anledningen är att efterfrågan ökar samt att stora företag satsar på egna märken. Det visar en ny rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet.

  • Annons 1

Miljömärkningar såsom Fairtrade, Rainforest Alliance och Organic har under senare år tagit betydande marknadsdelar inom flera stora råvarumarknader. Det visar rapporten State of Sustainability Initiatives (SSI) Review 2014 som har tagits fram inom det IVL-ledda forskningsprogrammet Entwined. Enligt rapporten nådde miljömärkt kaffe en marknadsandel på 38 procent av den globala produktionen under 2012 (jämfört med 9 procent år 2008), kakao 22 procent, palmolja 15 procent och te 12 procent.

Den snabba tillväxten kan bland annat förklaras av att flera stora privata företag satsar på egna miljömärkningsstandarder. Bland dessa företag finns Dole, Chiquita, Coca Cola Company, Tetley, Twinings, Unilever, Starbucks, Nestlé, Ikea och Adidas.

– Fler producenter har kommit in i de hållbara leveranskedjorna under senare år och det kommer att öka konkurrensen mellan olika miljömärkningar. De stora bolagen har enorma krafter att påverka marknaden, vilket gör det ännu viktigare att miljömärkningarna är transparenta och verkligen kan påverka produktionen i en positiv riktning, säger Mark Sanctuary, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i ett pressmeddelande.

Under 2012 var den genomsnittliga tillväxten för miljöcertifierad produktion – inom alla sektorer utom biobränslen – 41 procent, jämfört med två procents ökning på den motsvarande konventionella marknaden. Mest ökade produktionen av miljöcertifierad palmolja som hade en tillväxt på 90 procent. Andra sektorer som ökade markant var socker som ökade med 74 procent, kakao, med en ökning på 69 procent, och bomull, som ökade med 55 procent.

Sammantaget drar rapporten slutsatsen att möjligheterna för miljömärkningar att påverka marknaden i en positiv riktning fortsätter att öka. Samtidigt behövs det bättre kunskap om vilka effekter miljömärkningarna verkligen har. Man ser också en långsiktig trend där kraven på producenterna har minskat bland miljömärkningarna under det senaste decenniet.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4