nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Konsumenter oroade över klimatförändringarna

  • Annons 1

Den ekonomiska krisen i världen har inte minskat oron för klimatförändringar. Mest oroade är konsumenter i framväxande ekonomier. Här är 53 procent mycket oroliga, vilket kan jämföras med Norden där endast 19 procent oroar sig för klimatförändringarna.

Men samtidigt är konsumenter i framväxande ekonomier mer optimistiska om att hitta lösningar på problemet. 70 procent tror att klimatförändringarna kan dämpas, jämfört med mindre än hälften (48 procent) i utvecklade ekonomier.

Accentures undersökning visar också att det i alla länder finns stora skillnader mellan människors avsikter och deras agerande på klimatområdet. Under 2007 uppgav 89 procent av de tillfrågade att de var villiga att byta till energibolag som kan erbjuda varor och tjänster med lägre koldioxidutsläpp. Men under 2008 var det bara 12 procent av befolkningen i länder där det går att byta gas- eller elleverantör som faktiskt gjorde det.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Nytt forskningsbegrepp ska få människor att se naturens värde

Genom att prata om ”naturens bidrag till människor” istället för ekosystemtjänster, kan naturens värde för människan ses ur ett mer komplett perspektiv. Det föreslår trettio internationella experter kopplade till FN:s vetenskapliga expertpanel för biologisk mångfald, IPBES.

  • Annonskod Huvudspalten 4