nr-logo

Hållbarhet i praktiken

nudgingstrategier
Nudging handlar om att påverka kunder eller medborgares beteende i en mer hållbar riktning, till exempel att ta cykeln istället för bilen eller handla mer klimatsmart mat. FOTO: AdobeStock

Konsten att knuffa i rätt riktning

Ska påverkan med hjälp av nudge fungera krävs mycket tankemöda, enligt William Hagman som nyligen doktorerat i ämnet vid Linköpings universitet. Blir det fel, kan påverkan leda i motsatt riktning.

Du behöver en prenumeration för att läsa vidare.

---- eller ----

Prenumerera på Miljö & Utveckling Premium:

Du behöver en prenumeration för att läsa vidare.

Som inloggad prenumerant får du:

  • Tillgång till fördjupande material och strategiska nyheter bakom vår betalvägg
  • Sex nummer per år av magasinet Miljö & Utveckling, inklusive en e-version
  • Nyhetsbreven Miljö & Utveckling och Miljö & Utveckling Karriär
  • En digital kunskapsbank med artiklar från arkivet

Prenumerera

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Klimatet: Målen är tillräckliga – nu behövs verkstad

Debatten om politikens förutsättningar att hantera klimatfrågan, som Miljö & Utveckling arrangerade i Almedalen, ledde både till hetsig ordväxling och intressanta reflektioner. I panelen fanns Gunvor G Ericson, Svante Axelsson, Ludwig Bengtsson Sonesson och Mattias Goldmann. Du kan också se debatten, länk till filmen finns längst ned i texten.