nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Koldioxidraven på miljöbilar bör skärpas

  • Annons 1

Den statliga miljöbilspremien är ett minne blott och nu har regeringen föreslagit en skattebefrielse för bilar med bättre miljöegenskaper. Men Naturvårdsverket anser att koldioxidkraven måste skärpas.

Miljöbilarna som föreslås få skatterabatt är desamma som har tagit del av miljöbilspremien där gränsen har legat på 120 gram koldioxid per kilometer. Naturvårdsverket tycker att man bör överväga att sätta gränsen på 100 gram koldioxid istället eftersom skärpta krav skulle driva på utvecklingen av energieffektiva modeller alltmer. Nu ber de att få återkomma med analys av alla förslagen i ett sammanhang.

Och det finns fler kritiska röster till det föreslagna skattesystemet. Bland annat skriver tidningen Riksdag och Departement att skattebefrielsen gynnar de sämsta miljöbilarna, detta eftersom skatten är lägre ju bättre miljöegenskaper bilen har.

Förslaget om skattebefrielsen innebär att den som köper en miljöbil ska slippa fordonsskatten de första fem åren från det att bilen tas i bruk första gången och för alla personbilar som uppfyller kraven. Befrielsen från fordonsskatt beräknas uppgå i genomsnitt till knappt 1 200 kronor per bil och år, men beloppet skiljer sig åt mellan olika bilar. Systemet föreslås börja gälla den 1 januari 2010, men retroaktivt från den 1 juli i år.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Miljöstrategipriset – nu lite mindre cirkulärt

Vinnaren av Miljöstrategipriset får inte bara ära, diplom och blommor. En statyett av konstnären Helena Byström ingår också, nytt för i år är att det inte längre är ett vandringspris utan att statyetten stannar hos vinnaren. Detta gör den förstås lite mindre cirkulär – men den är fortfarande skapad av återvunnet material.

  • Annonskod Huvudspalten 4