nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Klimatnätverk utmanar Reinfeldt

"Det är dags att Reinfeldt visar ledarskap i klimatfrågan" Det anser åtta vd:ar från klimatnätverket Hagainitiativet i en artikel på DN Debatt.

  • Annons 1

Hagainitiativet är ett företagsnätverk som arbetar utifrån visionen ett lönsamt näringsliv med minimal klimatpåverkan. Vd:arna som skriver artikeln är; Anders Strålman, Axfood, Anders Egelrud, Fortum Värme, Denis Mattsson, HKScan Sverige, Fredrik Wirdenius, Vasakronan, Göran Holm, Coca-Cola Enterprises Sverige, Johan Skoglund, JM, Lars Appelqvist, Löfbergs Lila samt Per Olof Nyman, Lantmännen.

I artikeln kopplar företagen ihop klimatfrågan med diskussionen om höjd pensionsålder och menar att områdena är mer relaterade än vad man kan tro. Båda gäller hur allt fler ska dela på en kaka som inte är obegränsad, båda kräver ofta kontroversiella beslut på kort sikt för att garantera en långsiktigt hållbar lösning, och båda kräver en stark politisk ledning. Fredrik Reinfeldt tagit ledarskap i frågan om pensionsåldern, nu måste han även göra det när det gäller klimatfrågan.

Ger lönsamhet

Företagen i Hagainitiativet anser att klimatarbetet bland annat leder till ökad lönsamhet genom energieffektiviseringar, minskade företagsrisker, nöjdare kunder, stoltare medarbetare och större kundefterfrågan.

– Minskad klimatpåverkan blir en deleffekt av att vi väger in klimat- och resursfrågan i företagets strategi. ”Business as usual” är inte en hållbar strategi och det vill vi kommunicera till andra företag. Vi ser också att detta kan industrialisera Europa hållbart och stärka Europas konkurrenskraft, fortsätter vd:arna i nätverket.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Hög tid att satsa på förnybara förpackningar

Analys

Debatten om spridning av plast i hav och sjöar har börjat blossa upp på allvar runt om i världen. Med stor sannolikhet blir det tuffare regler kring spridning av både engångsplast och mikroplaster framöver, skriver Catrin Offerman, chefredaktör för Miljö & Utveckling.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ny handbok visar vägen till nudging

Läsvärt

Det finns en växande trend att använda små ”knuffar” för att puffa människor i den riktning man vill. Det kallas nudging eller beteendeekonomi. Nu kommer en handbok i hur det går till.