nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Klimatfrågor och tillväxt går att kombinera

En god ekonomisk tillväxt utan att öka utsläppen av koldioxid är en av de stora utmaningarna framöver. Men det är inte omöjligt. Det konstaterar världens ledande forskare i en rapport som presenteras idag.

  • Annons 1

I rapporten Better growth Better Climate, som tagits fram under ledning av professor Nicholas Stern, poängterar författarna att de kommande 15 åren kommer att bli kritiska för klimatet. Den globala ekonomin växer och en miljard fler människor kommer att bo i storstäderna. Det ställer stora krav på infrastruktur, energisystem och livsmedelsproduktion.

Men det går att klara en kraftig tillväxt utan att klimatet tar stryk. I rapporten lyfter forskarna fram goda exempel som visar att det går att både satsa på en god ekonomisk tillväxt och att rädda klimatet. Till exempel genom att bygga mer kompakta städer med bra kollektivtrafik eller att satsa på förnybar energi som vind och solkraft.

Läs rapporten här.

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Domstol förbjöd skogsplantering

Markägaren ville plantera skog på jordbruksmark men nekades tillstånd från Länsstyrelsen. Fallet överklagades och nådde Mark- och Miljööverdomstolen, som gick på länsstyrelsens linje. Av domen framgår att naturmiljö även kan omfatta kulturmiljö. Karin Forsman, JP Miljönet, förklarar varför.

Naturnära bolag bättre än stadsnära på biologisk mångfald

Naturnära företag är bättre på att redovisa sin påverkan på den biologiska mångfalden, jämfört med de bolag som är verksamma längre från naturen. Det visar en undersökning gjord bland Sveriges 100 största bolag.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sveriges landsting får 70 procent fossiloberoende personbilsflotta 2019

Miljöfordonsdiagnos nya rapport visar att Sveriges landsting beräknas nå målet 70 procent fossiloberoende personbilsflotta redan i år. Vi börjar därmed närma oss målet om att Sveriges transportsektor ska minska sin klimatpåverkan med 70 procent till år 2030.