Klimatfrågan har tagit skada

Felaktigheter i IPCC:s senaste rapport och stark kritik mot miljöorganisationen 10:10:s reklamfilm. Dessutom flopp på klimatmötet i Köpenhamn. Har trovärdigheten för klimatfrågan minskat?

Blodslamsor från skolbarn och fotbollspelare som sprängs i luften i miljöorganisationens 10/10/10:s senaste reklamfilm har mötts av stark kritik och avsmak. Likaså blev det mediadrev efter att det framkommit att det fanns felaktigheter i FN:s klimapanel IPCC:s senaste rapport. Och efter klimatmötet i Köpenhamn i slutet på förra året var det många som skakade på huvudet. Men har detta skadat gehöret för klimatfrågan?

– Det är svårt att mäta, men visst kan det ha skadat vissa länders vilja att att ta klimatfrågan på allvar. Om klimatforskningen tagit skada av detta kan jag inte svara på, det är ett forskningsämne i sig, säger Jean-Pascal van Ypersele på IPCC.

För att felaktigheter inte ska smyga sig in i framtiden har IPCC utvecklat ett protokoll.

– Mycket av forskningen händer bakom stängda dörrar vilket ökar frågetecken och misstankar. Jag skulle önska att det blir mer transparent, säger han och påpekar att han inte gillar uttrycket klimatskeptiker eftersom han anser att alla vetenskapsmän måste vara skeptiker.

Blod inte rätt uppmärksamhet

Efter floppen i Köpenhamn uttryckte många länder att de inte kände sig inkluderade i förhandlingarna, bland annat de afrikanska länderna och ö-nationerna. Men enligt EU:s klimatkommissionär Connie Hedegaard är uttrycket ”loose of trust” en typiskt politisk grej.

– Direkt alla inte är överens i en diskussion kallar man det för minskat förtroende. Det är viktigt med förtroende i dessa processer, men även politisk vilja. Vi har haft många möten med ministrar för att skapa bättre relationer inför mötet i Mexiko, säger Connie Hedegaard, som när hon själv blir deprimerad och tycker att processen går långsamt brukar tänka på var världen var för fem år sedan.

– Då fanns inte möjligheten att ha globala samtal om exempelvis energieffektivitet.

Men misstroende kan också ha grott på andra håll i och med kampanjfilmen No pressure från 10:10. Den väckte starka känslor hos privatpersoner och bidrog till att företag som stöttade kampanjen tog avstånd. Organisationen tog bort reklamfilmen från sin egen hemsida och skrev i ett pressmeddelande att de bad om ursäkt om de har distraherat andra som arbetar för att få stöd och agerande i klimatförändringen och att mediabevakningen från filmen inte var den publicitet de ville ha för att minska koldioxidutsläppen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste