nr-logo

Tidningen för miljöproffs

Emma Casserlöv, reporter Miljö & Utveckling.
Emma Casserlöv, reporter Miljö & Utveckling. FOTO: Anette Tamm

Miljöfrågan som splittrar

– Oenighet mellan blocken i klimatfrågan

Det gör skillnad för miljön om det blir fyra år till med Alliansen eller om de rödgröna vinner riksdagsvalet. Den stora konflikten i miljöpolitiken går i synen på hur klimatförändringarna ska tacklas.

  • Annons 1

I vårens EU-val seglade miljöfrågorna upp i topp och alla kandidater var ivriga att debattera klimatmål och kemikalielagstiftning. Hur stor roll kommer miljön att spela när svenska folket lägger sin röst i riksdagsvalet den 14 september? Inte lika stor, även om miljöfrågorna blir allt mer uppmärksammade, enligt statsvetaren Roger Hildingsson vid Lunds universitet.

Roger Hildingsson, statsvetare vid Lunds universitet.

Roger Hildingsson, statsvetare vid Lunds universitet.

– Miljön är viktig men inte så viktig att den blir valvinnande. För det första är regeringsfrågan väldigt viktig i riksdagsvalet. Vi röstar på parti och regeringsunderlaget är alltid en central fråga. För det andra blir den typ av frågor som ligger nära oss i vardagen viktigast: ekonomi, välfärd, jobb, skola och omsorg. Men därefter kommer miljöfrågan, på femte eller sjätte plats, säger han.

Därför är våra offentliga rum nu tapetserade med valaffischer som skriker ut att välfärden inte är till salu och att vi ska rösta för skolan eller jobben. Bara Miljöpartiets och Centerpartiets affischer signalerar att miljön bör vara en viktig valfråga.

Två synsätt

Men vilket block som går segrande ur valstriden kommer betyda en reell skillnad för utformningen av framtidens miljöpolitik. Allra tydligast blir skiljelinjen när det gäller klimatet. Under den gångna mandatperioden är det där de hätskaste replikskiftena har utväxlats i riksdagens debatter.

– Kritiken har varit att Alliansregeringens politik inte är tillräckligt ambitiös, att den har för stor tilltro till marknadsanpassade styrmedel som utsläppshandel. Oppositionen vill se andra typer av styrmedel för att öka förändringstrycket, säger Roger Hildingsson.

Fortsättning nästa sida: Oppositionen mer villig att testa olika styrmedel och vill se gröna samhällsinvesteringar.

Kommentarer

2 reaktioner till “Miljöfrågan som splittrar”

  1. Rafael Ospino skriver:

    SVERIGE MILJÖPOLITISKT FÖREGÅNGSLAND?
    Miljöfrågorna intresserar allt fler, och allt fler tror att vi lever mer hållbart idag än för 25 år sedan.

    Men i somras gick Fores ut och berättade om den nya svenska exportprodukten: Klimatpåverkan.

    Och tidigare i veckan var det Chalmers som lade bilden tillrätta.
    Om vi räknar in de utsläpp tillverkningen av alla de produkter vi köper in förorsakar, har faktiskt våra koldioxidutsläpp ÖKAT med 25 % mellan 1993 och 2010! Problemet är till stor del politiskt – oavsett partifärg vill de gärna poängtera hur mycket de gjort för att minska koldioxidutsläppen, och då är det enklast att begränsa sig till produktionsperspektivet!
    Och; Vips! Då kan vi köpa ”miljövänliga” produkter från Kina!
    De kommer ”rena” till Sverige, eftersom utsläppen stannat kvar i Kina…
    Fast var inte hotet den GLOBALA uppvärmningen?

    http://www.chalmers.se/sv/nyheter/Sidor/Nyskapande-klimatrapport-raknar-in-varorna-fran-Kina-och-flygresorna.aspx

    http://www.tricorona.com/sv/content/ny-svensk-exportprodukt-klimatp%C3%A5verkan

  2. Palle Lilja skriver:

    Sedan kan man ju också fundera på om klimat och miljöfrågor är lokala, nationella eller gränslösa.
    Hypotetiskt kan det tänkas att färre åtgärder med fler ”följare” ger större påverkan.

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

Så mår våra hav

I Ocean State Report behandlas tillståndet i våra hav. Åttio forskare ligger bakom rapporten som framöver ska komma en gång per år.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Snabbguide för rätt plastval

Jobbar du med förpackningar? Nu lanserar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för att stötta branschen att välja plaster som är enkla att återvinna.

En miljon elbilar kan rädda klimatet

Debatt

En miljon elbilar kan i rätt kombination med andra satsningar räcka för att skapa en helt fossilfri fordonsflotta. Vi bör göra elbilarna självkörande och dela dem via bildelningstjänster. Tillsammans med ökad kollektivtrafik, cykling och förnybar el skulle detta dessutom kunna bli billigare för samhället än dagens system, skriver Henrik Ny, universitetslektor vid Blekinge Tekniska Högskola.